Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Onsdag 16 Mars 2011 - Puerto Princesa
Resealbum: Asien -11

Manga sma oar blir det :)

Tjena tjena!

Har ju inte blivit sa manga inlagg har pa reseguiden, man har ju semester o vill inte uggla framfor en dator nar solen skiner (for det mesta). Men har kommer iallfall en liten uppdatering vad jag vart med om dom senaste veckorna..

Lamnade Visayas o Cebu bakom mig o landade ca en timme senare i Puerto Princesa pa Palawan.
Tog en tricykle (mc med sidovagn typ, plats for tva men gar att trycka in 5-6pers eller mer om man anvander taket) Lyckades hitta ett stalle med dorm room, inte sa vanligt har pa filippinerna det mesta e vanliga rum. sa det var tacksamt, mkt bra pris o tillgang till allt som dom som betalade 5 ggr mer hade..
Dagen darpa akte jag till sabang for att besoka en flod som rann genom ett grottsystem, Underground river ar nominerad till ett av varldens nya Wonders of Nature. Hoppade i en bat o gled in i grottorna, floden ar lite drygt 8 km lang men vi turister fick inte bege oss in mer an ett par km. For att ta oss dit tog vi en annan bat o nar vi skulle bege oss hemat tog jag en liten promenix pa stranden o lyckades nastan missa min bat tillbaks som tur va sag dom mig i sista sekund o kunde vanda tillbaks, tack tack..

Tillbringade nagra dagar i o runt PP hyrde en mc o gled omkring, precis som dom andra stallena jag vart pa har i Filippinerna ar folket mkt trevliga o gastvanliga en dag foljde jag med ett gang till ett stalle en knapp timme utanfor stan, Ett storre vattendrag med grillplatser o grejer inte sa ovanligt kanske, men har cirkulerade fangar som anses tillrackligt duktiga for att inte sitta inlasta.. Sa dar satt vi o hade det trevligt medans mordare o knarkbrottslingar lagade varan mat o hjalpte till :) En kille satt av lite drygt 20 ar for mord pa en kompis, sa jag fragade om han inte va en bra van da flinade han bara tillbaks...

Hade ett par goa dagar i PP innan jag sadlade pa en minibuss som skulle ta mig upp till El Nido. 14 pers i en liten toyotabuss tillsammans med all packning o en totalt galen chauffor gjorde resan minnesvard o inte att glomma en av personerna i bussen vars vaska hamnat i fel lastutrymme pa flyget luktade rutten fisk, sa dar satt vi i knat pa varandra o holl pa att spy av stanken i lite drygt 5 timmar innan vi kom fram.
Fem andra personer som var med i minivanen o jag kom bra overens sa vi hangde ihop dar uppe i en vecka, bodde pa samma stallen o gjorde massa utflykter o sa tillsammans. Gjorde en hel del island hopping har blev val totalt en 4 dagar pa havet varav en overnattning pa en obebodd o. Fanns valdigt manga fina stallen bade strander o snorklingsplatser att besoka. Pa kvallarna blev det alltid nan matbit o nagra drinkar svart att lata bli nar det e sa billigt, en ol eller mix drink landar runt 5-10kr o maten e ocksa overlag valdigt billig. Man lever som en kung om man vill for inte speciellt mkt pengar o trappar man ner lite pa mat o boeende kan man leva riktigt billigt. Hangde nagra kvallar i en bar vars ena bartender va svensk dock pratade jag inte svenska med honom sa forst sista kvallen nar jag klackte nat pa varat fantastiska sprak sa han "Men for helvete e du svensk o det sager du forst nu!, huset bjuder" Haha.
Efter en 7 dagar i El Nido rullade vi soderut igen, jag o tva kanadensare o en finne rullade mot Port barton medans de tva polska flickorna aterigen begav sig mot PP.
Hoppade av minibussen o tog en jeepney den sista timmen istallet, lokalbefolkning, levande och doda djur nagra hundra kilo ris ett par vaxellador pa taket mm gor varje resa med dessa farkoster minnesvarda speciellt nar man har en tupp i knat som vagrar att halla kaft o damm o grus yr inne eftersom det saknas fonster. Men billigt o betydligt roligare an att trangas i en minibuss!

Port Barton e inget stort stalle en strand nagra matstallen o lite batar, strommen slas av runt midnatt o kommer tillbaks pa eftermiddagen dagen efter, nastan som hemma.. Sa var det aven i El Nido men dar var dom lite mer generosa med strommen o lat den va igang till typ fem eller nat pa morgonen. Tog o traskade tillsammans med en av kanadensarna o sonen till en av agarna vars stalle vi bodde pa till ett vattenfall 1,5 timme darifran en av dagarna. Var ett riktigt hojdar stalle, skulle bara tatt ett dopp o sen hem igen slutade med att vi stannade hela dagen. Blev bjudna bade pa kak o grogg dar vid fallet o med en runt 15 andra locals hade vi en kanondag, aterigen ett bevis pa hur trevliga o gastvanliga folket e. Lite blotare, lite runda under fotterna atervande vi till PB nar morkret hade borjat anlanda.

Blev nagra stillsamma dagar o aven en liten ovenattning pa en o utanfor PB. Kopte fisk av en fiskare som passerade o gjorde upp en eld o grillade, toppen att va ensamma pa en strand o sitta o tjata skit medans man kikar pa brasan. vi va en sju pers o slaggade pa stranden hade inga talt eller sa men gick fint anda. Lyckades med bedriften att tillverka ett sjut av nagra spikar o en lang pinne som jag sen fangade en krabba och en fisk med, ingen stor fisk men anda :)
Ett par dagar senare hade vi inga pengar kvar o de enda bankomaterna pa Palawan finns i PP sa vi skickade ivag en av kanadensarna med vara visa kort o hoppades pa att han skulle komma tillbaks, det gjorde han efter ca 8 timmar totalt dyngsur, hade regnat storre delen av dagen sa jag var glad att han ville aka sa jag slapp, sjalv tog jag med de andra till vattenfallet da de nte hade vart dar. lite samre vader men fortfarande fint o svalkande att bada i den lilla poolen.

Sa tack o hej till PB, blev nastan en hel vecka aven har innan vi hoppade pa en jeepney som skulle ta oss tillbaka till PP. Anlande tidig em o la ett par timmar pa att hitta boeende va ganska fullbokat aven om det e billigt vill man ju inte betala hur mkt som helst. Hittade dock ett stalle ratt centalt sa det va fint. Sista dagen/kvallen med grabbsen firade vi ordentligt sa dagen efter med kanske knappt tva timmars somn va man ju inte skitpigg nar klockan ringde halv 8. man e ju inte 21 langre :) Kunde ju egentligen stannat kvar i sangen men tyckte det var en bra ide att kaka frukost med folket o saga hej da innan dom hoppade pa flyget at olika hall.

Sjalv blev jag kvar i Puerto Princesa ett tag till, fortsattning foljer...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet