Stöd Ukraina

Hakanmags blogg

Söndag 19 April 2009 - Lidköping
Resealbum: Indien 2009

Många dagar efter hemkomsten!

Hej!
Jag lovade att jag skulle komma med en sammanställning efter hemkomsten från Indien hur det varit samt hur det gått med allt arbete vi gjort!

Nu i dagarna har eleverna presenterat det färdiga materialet som har blivit filmer som har visats på biograf i stan och på skolan. Det har varit visningar av bilder i mängder med olika intryck och teman. Det har varit en temadag på skolan med presentation av arbeten. Nio av eleverna skaffade sig egna fadderbarn som nu bor på eller runt barnhemmet i Malavai vi besökte. Eleverna har varit med i lokalpress och på internetsidor.
Ett arbete som verkligen kan presenteras är en elevs arbete som nu finns på en indisk hemsida. Gå gärna in och titta på den och läs om jämförelsen HIV/AIDS Sverige - Indien. http://www.aidsindia.in/whatsnew.asp

Jag kan lova att då man träffar eleverna och pratar med de som var med på resan så känns det som att det finns en ödmjukare inställning till världen och världsmedborgare och det var ju ett bland målen med resan. Nu kan jag inte säga att det inte fanns tidigare men just sprida budskapet också är ju viktigt och det gör de kan ja lova.

Hur klarade vi då resan ekonomiskt. Ja, jag höll i den ekonomiska biten och jag är mäkta imponerad hur bra allt gick. Jag hade en buffert som skulle användas i en kris situation och den förblev orörd och det fanns inga oförutsedda utgifter och det kan man tacka alla deltagarna för. Nedan kommer en liten sammanställning.

Här kommer liten ekonomisk redovisning på elevnivå, 17 stycken elever för 21 dagar med flyg, boende, all transfer, all mat. Egna kostnader som tillkommer är visum och vaccin.
Om man räknar på vad det kostar och på vad vi har varit med om så är det en förvånansvärt liten kostnad per deltagare. Hoppas att fler elever i fortsättningen kommer att ha samma möjligheter till en liknande resa.

Kostnader: Flyg 168283:-
Allt i Indien under resan. 48431:-
Totalt: 216714:-

Intäkter: Stipendie 65000:-
Eget arbete 10328:-
Totalt: 75328:-

Total kostnad för 17 elever blir således 141386:-. Per deltagare "All inclusive" 8316:- "Känn på den"

Kanske skulle sadla om och bli reseledare:-)))

Nä, nu har eleverna fått sina betyg "i fredags" så nu stänger jag denna resa för gott och hoppas på nya äventyr i en annan form och andra medresenärer!

Tack för alla kommentarer och hoppas ni har haft en trevlig läsning!
Håkan
Dela med andra:    

Kommentarer
Carmor säger:
Tack
Det har varit roligt att läsa om din resa. I Bergs kommun Jämtlands län har gymnasie elever samarbete med Indien, dom har nu gjort två resor dit, dom har fått lika bra utbyte av sina resor som ni har fått av er.
Postat 2009-04-26 22:08  Anmäl
Kustaffe säger:
Tack för denna resa i Indien, helt säker på att ni är nöjda efter att läst din blogg. Nog är Indien ett fantastiskt land att resa i. Hoppas verkligen att många får inspiration att resa till detta intressanta land som har så mycket att ge till en mycket rimlig kostnad
Tack Håkan
Postat 2009-04-19 18:39  Anmäl
Gullsing säger:
Så mycket nytt och spännande ni har varit med om. Fantastisk resa.

Gilla
Postat 2009-04-19 16:35  Anmäl
Crista säger:
Är verkligen imponerad av hur ni genomfört detta. Något som de lärt sig mycket på och kommer att ha nytta av i många sammanhang.
Inspirerande för många andra också.
Postat 2009-04-19 15:06  Anmäl
Sierra säger:
Bra gjort Håkan och alla elever!
Det sporrar säkert många som har förmånen att se elevernas arbete!
Postat 2009-04-19 13:26  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det nära!
6 år sedan
Hemma
9 år sedan
Jimbaran
9 år sedan
Kuta
9 år sedan
Ubud
9 år sedan