Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Måndag 7 Maj 2012 - Los Angeles

Los Angeles: Universal Studios

Copyright © Bejjan888™

Hela dagen ägnades åt besöket hos Universal Studios. Vi hade sedan länge bokat VIP Experience-biljetter för att kunna få ut så mycket som möjligt av besöket, när man ändå är här. Var det värt alla pengar det kostade med VIP? Absolut! Jag rekommenderar varmt VIP Experience-biljetter till dem som besöker Universal Studios för första gången. Alla vi som köpt VIP-biljetter fick ett band som vi fick ha hängandes runt halsen hela dagen, för att kunna ta del av alla förmåner. Vi delades in i grupper om ca 10 personer och varje grupp fick en egen guide. Vår guide var Doug, supertrevlig, vältalig helylleamerikan som verkligen älskade sitt jobb. Han pratade och pratade och han hade bra humor också. Så tummen upp till dig Doug! Så under de närmsta 7 timmarna guidade han runt oss på Universal Studios.

Så vad ingick då i denna VIP Experience?

Jo, förutom förtur till alla åkattraktioner (platser längst fram) och egen kö till allting, så ingick en fin lunch på en restaurang med buffé så det var bara att äta allt man orkade. Underbar dessert! Jag fick höra senare att enbart denna lunch kostade $250! Dessutom fick vi gratis vattenflaskor hela dagen. Och en rundtur bland alla studios med en egen VIP-car, med Doug vid mikrofonen som pratade och skojade om allting. Vi åkte bland annat in på Wisteria Lane, känt från Desperate Housewives och åkte förbi alla hus som är med i tv-serien. Självklart så var det ingen inspelning där, då hade vi nog inte fått åka där. När vi åkte förbi utanför en studio så stod det C.S.I. på vagnarna utanför, jag ville så gärna stanna och gå in där, men det fick vi inte... tyvärr. Vi fick besöka en annan studio och gå in "behind the scene", på en tv-serie som heter Parenthood. Vi fick också gå igenom Costumes and Props (för hela Universal Studios) som förutom alla kläder även innehöll rekvisita så som lampor, salt- och pepparkar, skålar, tavlor mm, mm.

Så alla åkattraktioner då?
Jo, vi började med Jurassic Park. Doug varnade oss för att vi skulle bli blöta här och delade ut plastkappor till oss alla. Ja, ja, tänkte jag, så farligt kan det väl inte vara... men det var rätt skönt att ha den på sig, för det sprutade vatten från alla håll! Och det hela slutade med ett fall på 25 meter... det var inte kul! Dessutom blev vi fotograferade under just den sekvensen och man fick köpa fotot senare om man ville. De skulle ha $24 (!) för ett litet foto... herregud vad dyrt! Det skulle ha ingått i VIP-biljetten tycker jag!

Transformers i 3D. Inte särskilt imponerande. Visst, 3D-effekten gjorde det hela LITE mer verkligt, men en massa robotar som springer och hoppar runt och slåss mot varandra... nej tack.

Revenge of the Mummy - the Ride. Äntligen en åkattraktion med lite fart och fläkt! Tummen upp! Det gillade vi skarpt - både jag och min reskompis. Jag tror vi åkte den totalt 4 gånger under dagen. Även här blev man fotad och fick köpa fotot efteråt om man ville, till ett hutlöst pris.

Terminator 2: 3D. Säga vad man vill om Arnold i Terminatorfilmerna, men den här föreställningen var kass! Alldeles för högt ljud, 3D filmen blandades med (dåligt) skådespeleri på scenen och allting blev bara en dålig soppa. Inget jag blev imponerad av direkt.

Water world. Jag har ingen aning om vad detta egentligen handlar om eller vad det är hämtat ifrån. Men det var några personer som for runt i ett "vattenlandskap", ibland med båt och ibland med vattenskoter och krigade med varandra. Inget som imponerade. Vi som hade VIP hade reserverade platser längre bak, alltså inte längst fram. Men vi förstod ganska snart varför. De två raderna längst fram var markerade som "Wet Zone" och innan föreställningen körde igång så försökte de få igång publiken genom att spruta vatten på publiken som satt längst fram i "Wet Zone". Ha ha, det var det enda som var lite roligt faktiskt.

The Simpson Ride. Som ett Simpson-fan så såg jag fram emot denna tur. Den var som förväntat men det var lite kort, tycker jag.

Shrek 4D. Jag hade egentligen inga förväntningar alls på den här. Jag menar, det störde mig faktiskt när stolen man satt i hoppade och skuttade, man blev nedsprutad med vatten och tryckluft som blåste en i nacken... skulle allt detta ge en bättre filmupplevelse??? Nä, det räcker med 3D tycker jag.

Det fanns också en Special Effect Stage, vilket är precis som det låter. En scen där de visar specialeffekter, som används i filmer. Men jag kände typ redan till hur allt som de visade går till... så lite boring.

Så vid 17.00-tiden sa vi hejdå till Doug, vår guide, och fick en timme att strosa runt i parken själva innan den stängde kl. 18.00. Doug rekommenderade oss att besöka Universal Studios Citywalk eftersom trafiken ut från Universal Studios parkering är så tät vid stängningsdags, att det är ingen idé att försöka. Så vi hittade en liten glassaffär som sålde Frozen Yoghurt. Man fick en liten liten kopp att provsmaka med. När man sedan bestämt sig för smaker så fick man en rejäl bytta. Man valde smaker och mängd själv och när man betalade så fick man betala efter vikten. Mycket smart! Det var riktigt gott! När vi sedan gick för att hämta bilen var det en fin solnedgång över Los Angeles - fototillfälle såklart!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
44 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
44 veckor sedan
En gråmulen dag
44 veckor sedan
Shkodër och Krujë
44 veckor sedan
Slapp dag... igen
44 veckor sedan