Stöd Ukraina

I98friegs blogg

Tisdag 26 Juli 2016 - Longyearbyen

Longyearbyen och Wahlenbergbreen

Longyearbyen i dagsljus

Skönt med sovmorgon och en lugn frukost. Satt sedan i den mysiga lobbyn/baren på Coal Miner’s Cabins och skrev måndagens blogg utan stress. Klockan hann bli nästan tolv innan jag gav mig ut på en promenad för att kolla in byn. Strålande solsken och klarblå himmel.

Ett typiskt vykortsmotiv, men ljuset på min bild är fel. Jag tror nog att vykorten är tagna sent på kvällen.

Fotbollsplanen (grus) med Longyearbreen i bakgrunden

Gruva 2B, även kallad tomtens verkstad

Jag passade på att äta lunch på caféet Fruene. Av en bekant hade jag fått veta att det jobbar en tjej från Gävle där och hon jobbade den dagen så vi fick en trevlig pratstund.

På vägen tillbaka ringde telefonen oväntat. Det var arrangören för kvällens båttur som meddelande att en av båtmotorerna hade gått sönder, så det skulle bli öppen båt istället för stängd. Det var bara att gilla läget och tänka om klädvalet. Avbokning var inte ett alternativ för min del.

En svensk, en österrikare, två australiensare, tre kineser, fem danskar och en norsk guide på äventyr i en liten öppen båt

Klockan 18 kom arrangören och hämtade upp oss med minibuss. Turen jag hade bokat hette ”Catch of the day” och gav anspråk på att ta oss med till både glaciärer och platser där man brukar hitta djur. Jag hade valt turen för att få lite djurinriktning. Första anhalt var briefing och påklädning (flytdräkt m.m.).

En fantastiskt lugn och vacker kväll. Där Adventfjorden mynnar ut i Isfjorden stannade vi båten och kvällens guide Astrid berättade om planen för kvällen och vad vi såg runt omkring. Målet är Wahlenbergbreen, dels för att det är en väldigt aktiv glaciär, dels för att man hade sett isbjörn där dagen innan. Denna isbjörn hade ätit på en säl och då brukar de hålla sig i närheten i några dagar tills sälen är uppäten.

En bättre bild på Svalsat, fler ”golfbollar” syns.

Longyearbyen på avstånd

Under färden såg vi diverse olika fåglar i vattnet, men en större grupp fångade vår uppmärksamhet.

Det skulle kunna vara val i farten då de brukar jaga upp fågelmat till ytan. Fest alltså.

Och mycket riktigt, en val visade upp sig några gånger innan den simmade bort från oss och försvann i fjärran. Vår guide tror att det var en ”fin whale” (=sillval på svenska).

Båtturen fortsatte mot målet. Mer och mer is i vattnet ju närmare vi kom.

Om man har i åtanke att det endast är ca 10% av isen som syns ovanför vattnet förstår ni att guiden har ett viktigt jobb i att hitta en säker väg framåt.

Det var en riktigt stor/hög glaciär. Ser ni båten i första bilden?

Det blev rätt kallt när vi kom in i skuggan av berget, som ändå är värd att visas på bild pga av de fascinerande linjerna av olika material i berget.

Då Wahlenbergbreen rör sig ca 10m/dygn blir det ordentligt med kalvningar, vi hörde en hel del men oftast hinner man inte se något för raset sker innan ljudet når fram. Vi märkte att det hände grejer i det som ser ut som en grotta. Flera gånger skvätte genom öppningen.

Vi hade en uppmärksam kvinna med kikare med på turen och lyckades därför att få se en säl i vattnet.

Guiden frågade om vi ville leta efter isbjörn, såklart, men först middag. Fisksoppa med nybakat bröd och chokladkaka.

Mitt i middagen störs vi av ett ordentligt brak. Den här gången fick vi se kalvningen, både raset och skvättet och vågen som kom. Det såg inte så farligt ut, men guiden bestämde sig för att köra ut oss lite längre ut för att det inte skulle bli en tsunami som sköljer upp oss på stranden (vilket hade hänt en gång förut). Safety first! Allt gick bra.

Jämför bilderna före och efter nedan och se att hela grottan försvann.

Klockan var mycket, men vi var alla överens om att vi skulle försöka hitta en väg över till isbjörnssidan. Tyvärr lyckades det inte, men vi blev iaf inte helt lottlösa då vi såg en ”bearded seal” (=storsäl) som solbadade på ett isflak.

En fantastisk kvällstur som tog nästan en timme längre än beräknat.

Båten vi skulle ha åkt med.

Väl hemma strax före midnatt var det frestande att gå och lägga sig direkt, men då jag hade utflykt kl 08:30 och hotellbyte nästa dag var det mer prioriterat att packa ihop alla grejer. Hellre före sänggåendet än att kliva upp tidigare på morgonen.

13 702 steg
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Örebro - Gävle
7 år sedan
Föräldrahemmet
7 år sedan
Föräldrahemmet
7 år sedan
Blåbärsskogen
7 år sedan
Oslo - Örebro
7 år sedan