Stöd Ukraina

I98friegs blogg

Fredag 29 Juli 2016 - Örebro

Oslo - Örebro

40 kg packning på tåget

Vaknade upp i Oslo så sent som möjligt i förhållande till hotellfrukostens öppettider. Kom ner ca 10 min innan stängning och fann ett inferno (lätt överdrivet). Det var så mycket folk, fanns knappt sittplatser och kö till allt. Det var inte att tänka på att sitta vid ett eget bord. Jag satte mig med en kvinna som visade att det var ledigt vid hennes bord. Lite senare kom det två personer till. Vi var alltså tre sällskap vid ett bord för fyra personer. Säger lite om trängseln. Möjligtvis hör det till vanligheterna i Norge? Det är iaf inte svenskt, men ibland har man helt enkelt inte något val.

Vi började prata och gåtan fick snabbt ett svar. Bruce Springsteen hade spelat i Oslo kvällen före. Inte konstigt att det var fullt och att många tog sovmorgon.

Jag hann strosa lite på stan innan det var dags att släpa med mig all packning till tågstationen.

Etapp 9: Oslo - Örebro, tåg ca 4 timmar

Även tåget var proppfullt. Folk och packning överallt. Med andra ord inte bara jag som reser med mycket bagage. Det var en salig blandning av människor. Jag satt bredvid en ung engelsman, 19åring som tågluffade ensam. På andra sidan gången satt tre belgare, ca 25 år som fick lära sig allt om Sverige av en norrman i 50-årsåldern.

Det är så mycket lättare att få kontakt med andra människor när man reser själv, än när man reser med andra. Å andra sidan är det såklart trevligt att dela upplevelser och minnen med nära och kära.

Anlände till Örebro och möttes upp av just nära och kära. Skönt att landa några dagar hemma hos föräldrarna. Nu ska här tas lugnt. Så lugnt det nu blir med två små brorsöner.

På Svalbard är allt taxfree. Detta innebär "billiga" friluftsgrejer. Dock är maten dyr, den måste ju transporteras långt. Frukt och grönt är rena lyxen.

Jag hade iaf tillfälle att ekipera mig för nya äventyr.

6 423 steg.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Örebro - Gävle
7 år sedan
Föräldrahemmet
7 år sedan
Föräldrahemmet
7 år sedan
Blåbärsskogen
7 år sedan
Oslo - Örebro
7 år sedan