Stöd Ukraina

Gojjo87s blogg

Lördag 22 Juni 2013 - British Columbia

Livet på ön

Då är jag alltså lite mer än en vecka in i min Kanada-resa! Wow, bara en vecka, det känns som att det har gått mycket längre tid än så. Jag har svårt att tro att det verkligen bara var 10 dagar sedan jag var hemma och packade. Detta beror nog på två saker som jag kommer att tänka på; det ena är att jag snabbt är väldigt bekväm i mitt "nya hem". Familjen är toppen, verkligen jättetrevlig, och lillen är fantastisk! Gladare unge får man leta efter länge! Den andra anledningen kan nog vara att jag redan hunnit se allt som finns att se här på ön så nu är allt bara vardag i stort sett.

Sedan jag senast skrev i bloggen har jag varit runt på ön en hel del. Han skjutsade runt mig så jag kunde se allt som finns att se, men främst så jag kan hitta runt när jag ska köra bilen. Vägarna här är väldigt smala och snirkliga så det är lite läskigt, men samtidigt är det så lite biltrafik här att man nästan aldrig stöter på någon annan bil från andra hållet. Hur som helst, naturen här är fantastisk verkligen, och på den högsta punkten, samt längst kusten givetvis, finns otroliga vyer över alla närliggande öar. Från "berget" ( vet inte säkert om det är det, eller bara en väldigt hög kulle) kunde man till och med se bergen i USA! Jag vill så gärna lägga upp lite bilder men har inte fått överföringen till min dator att fungera :(. Någon gång i framtiden får jag hoppas att det blir av.

Det bästa och sämsta med att bo här ute då. Ja, det bästa har jag redan nämnt, trevliga människor och vacker natur. Jag har ju planerat att se späckhuggare under resan, men har redan fått se ett lite oväntat djur. Här om dagen tittade jag ut på altan och tyckte mig se stora fjärilar som flög runt varandra, men när en av dessa flög till fåglarnas vattenholk såg jag att det faktiskt var en kolibri! Jag hade verkligen inte väntat mig att se en sådan här i Kanada, men förvisso vet jag inte mycket om kolibris. Men klimatet här är i stort sett detsamma som i södra Sverige och inte finns det väl kolibris där!? Hann givetvis inte ta ett kort, samma sak dagen efter då jag satt ute och jag hörde den surra över mitt huvud.

Det sämsta då. Ett ord; insekter. Fy f*n känns som att det kryper på mig hela tiden. Vi bor ju ute i skogen i stort sett så inte så konstigt, men insekterna här är enorma! Tror jag har fått smälla fler insekter här på en vecka än vad jag gjort sammanlagt de senaste fem åren. Förvisso har jag alltid ropat på pappa eller Markus när jag fått ett kryp i sovrummet, men ändå. Får väl se det ljusa i det, att jag förhoppningsvis kan bli av med min insektfobi efter denna resa. En annan sak som inte är så fantastisk med resan är läget. Visst, naturen är fenomenal men man är så otroligt avskuren här. Tacka vet jag att internet fungerar och att jag har Netflix, annars hade jag inte haft mycket att göra. Det finns som sagt bara två små affären och tre små matställen och nu har jag varit på samtliga inom en vecka. Inte mycket kvar att göra här alltså. Det finns ett liten bibliotek under kyrkan men det är bara öppet två dagar i veckan och eftersom jag är här tillfälligt får jag i nuläget inte låna något.

Att det är så glesbefolkat är inte direkt något negativt för det är samtidigt lite skönt att komma bort från allt. Det finns typ ingen mobilmottagning här alls och det är väldigt trevligt att inte behöva se människor med näsan i mobilen hela tiden. Har blivit lite less på mobilmanin, och utan mobilen måste människor faktiskt prata med varandra i person, här och häpna! Kanske därför alla är så trevliga, och vinkar åt mig fast de inte alls känner mig. Men jag fick lite perspektiv på det hela när jag insåg att det finns mer än tre gånger så många elever på skolan hemma än invånare på ön. Haha, lite ballt ändå att tänka på.

Färjan till de andra öarna och fastlandet går bara ett par gånger om dagen, och ännu mer sällan tillbaka så det är inget man gör allt för ofta. Dessutom finns det inte mycket mer på de andra öarna så ett besök kan nog räcka. Men nästa vecka kommer lite mer att hända. På torsdag ska vi in till Victoria för att handla mat och så vidare så vi kommer att bli kvar där från morgon till kväll i och med att färjorna går så sällan. Och på fredag kommer jag själv att åka in till Vancouver! YES! Kommer att vara där till söndag kväll så jag borde verkligen försöka hitta något bra ställe att bo på i två dagar. Frågan är bara om jag ska bo billigt och hamna antingen på ett vandrarhem eller långt från city men spara pengar till annat, eller om jag ska skämma bort mig själv. Har kollat upp Vancouver men inte direkt hittat någon turistattraktion som jag vill besöka, så det blir nog mest bara att uppleva staden till fots. Även om det är en mindre stad än Stockholm så är det ändå en av de större städerna i Kanada och viktigast för mig; det är något nytt! Jag älskar att besöka nya platser och i och med att det även är mitt första besök i Kanada så är Vancouver en "must-see". Jag har nu sett det lantliga Kanada så nu är dags för något mer urbant :).

Givetvis kommer jag att skriva om resan därefter, annars kommer det fortsättningsvis bli ganska glest mellan uppdateringarna om inte något speciellt händer. Har inte mycket mer att skriva om vardagen på ön, men händer det något så ;). Ha det bra till nästa gång!

/Johanna
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Fullspäckade dagar i Seattle
10 år sedan
Dagarna i Vancouver
10 år sedan
Livet på ön
10 år sedan
Första dagarna i Kanada
10 år sedan
På väg till Kanada
10 år sedan