Stöd Ukraina

Gojjo87s blogg

Fredag 28 Juni 2013 - Vancouver

Dagarna i Vancouver

Då är jag tillbaka på Saturna efter att ha spenderat ett par dagar i Vancouver, den största staden i området. Som nämnt i mitt förra inlägg så är Vancouver ändå inte någon jättestor stad, en bra bit mycket mindre än Stockholm men givetvis betydligt större än öarna här ute. Hur som helst, det är väl bäst att börja från början:

Jag åkte in med familjen till Victoria tidigt, tidigt på torsdag morgon. Färjan gick halv sju från ön och resan tog sedan ungefär två timmar. Planen var inte för dem att besöka staden utan att ladda på med matvaror framförallt så vi åkte ut till ett par stora mataffärer. Jag körde och då jag aldrig varit där så var det lite svårt att hitta den första affären, men till slut så. Barnen hade varit uppe riktigt länge och började bli ordentligt griniga så vi körde sedan runt lite så de skulle somna. När jag släppt av dem vid Wal-Mart åkte jag vidare till en av deras släktingar som sedan skulle skjutsa mig till färjan. Tyvärr hade det blivit väldiga misskommunikationer så hon var inte där och jag fick vänta en halvtimme, vilket var tillräckligt för att jag skulle missa färjan jag tänkt ta till Vancouver. Vi kom dit bara ett par minuter innan den skulle gå och tyvärr var det för sent för att hinna köpa biljett och boarda färjan. Lyckligtvis går färjorna dit varje timme så jag fick bara vänta ett tag i terminalen.

Båtarna som går till och från öarna är pyttesmå med plats att sitta, men inget i övrigt. Båten till Vancouver hade desto mer och påminde lite om en Finlandsfärja så jag kunde köpa lite mat osv. och sitta och läsa medan jag tittade på utsikten. Jag var framme i Vancouvers hamn vid halv 6 och vi sedan ta en speciell buss till närmaste tågstation varifrån jag kunde åka in till stan. Då jag var helt slut fick det räcka med att åka direkt till mitt boende för helgen; ett B&B en liten bit utanför stan. Det tog ett tag att komma dit då Google Maps inte gett mig den enklaste gångvägen. Det var en väldigt stor, viktoriansk villa som tyvärr inte såg så välkomnande ut då det varken fanns den minsta lilla skylt, samtliga fönster var förtäckta och då huset behövde ett nytt lager med färg. Hade det varit mörkt hade det lätt kunnat se ut som ett "kråkslott". Inuti var det väl något bättre skick, åtminstone badrummet var nyrenoverat, men jag tvivlar lite på att det är ett riktigt B&B då det inte verkade vara någons hem, och de som var där där verkade vara anställda. Men sak samma, för det läget gick priset inte att slå och jag behövde ju bara en säng att sova i.

Efter en kall tillagad frukost beslutade jag mig för att gå in till stan istället för att åka kommunalt. För bussarna här måste man betala med mynt så det gäller att ha många i fickan, vilket jag för tillfället inte hade. Och oavsett så är en promenad ett bra sätt att få en skymt av stans utkant. Gatan som ledde dit var trevlig och jag fick min första vy över Vancouver. Det var särskilt trevligt att man kunde se bergen i bakgrunden. Inget hade öppnat än förutom en bokaffär, men vad kunde egentligen vara bättre än det säg!? Bokaffärerna här är också mycket mer än bara böcker, de säljer verkligen allt möjligt så det är trevligt att strosa runt i dem. Jag köpte bland annat ett linsetui som ser ut som ett hundansikte, samt en ask "salt water taffy", en väldigt mjuk, smaskig fruktkola som dock inte alls är gjord på saltvatten. Jag kunde inte heller låta bli att köpa ett par böcker, vilket jag insåg senare inte var så smart att börja dagen med då de var rätt tunga och jag då fick släpa med dem hela dagen.

Det första stället jag kom till var Granville Island, en liten ö precis utanför den centrala delen av Vancouver. Granville är väldigt speciellt, då det är lite som ett väldigt liten "artisan"-samhälle. Artisans är människor som är experter på sina hantverk, så det fanns en massa små hantverksaffärer, bland annat för trä, guld och metall, och givetvis fanns flera konstgallerier och dylikt. Jag tror inte att någon människa faktiskt är bosatt på ön och jag tror det mest är turister som besöker den, men det var mysigt och påminde faktiskt lite om Gröna Lund, förutom då att det självklart inte fanns några åkturer. Det fanns också en ganska stor saluhall där de sålde både hantverk och mat. Efter att ha köpt lite mat till lunch att ta med mig till senare därinne så tog jag en liten båttaxi över till andra sidan av floden, in till stadskärnan.

Längst floden ser alla byggnader i Vancouver nästan exakt likadana ut, ungefär i samma storlek täckta med fönster. Det är väldigt välmatchat och ger ett rätt synkroniserat intryck, men är väl kanske inte så jätteoriginellt. Jag steg av vid den stora sportarenan där de spelar fotboll och football, där de även hade ceremonierna under OS 2010 vilket var ballt att se efter att ha sett dem på TV. Därifrån kunde man också se Vancouver Canucks arena. Jag hade plockat på mig en karta över stan på färjan så jag visste hur man skulle gå in till centrum. Givetvis hade jag kollat upp vad som fanns att se för en turist men hade inte hittat något av intresse för mig så min plan var mest bara att strosa runt. Jag hittade snart det bästa på hela helgen; biblioteket!

Hela kvarteret hette Library Square och bestod även av flera små affärer vilket var lite kul, men jag gav inte själva biblioteksbyggnaden så många blickar förrän jag kom runt på andra sidan. Det är svårt att beskriva hur det ser ut men det är som en runt byggnad med en yttervägg runtom. Tänkte fortfarande inte så mycket på det, förrän jag kom ihåg att jag hade hört att Vancouver Public Library var väldigt imponerande så då gick jag in. De små cafeerna och affärerna sitter på insidan av den yttre väggen medan biblioteket är i den stora runda, vilket var väldigt häftigt att se inifrån. Jag var på väg ut när jag såg att det även fanns en liten souvenirbutik som jag givetvis var tvungen att besöka, för hur ofta stöter man egentligen på ett biblioteket med souvenirer. De hade en massa roliga litteratursaker och när jag i kassan nämnde att jag själv var bibliotekarie fick jag en extra liten knapp av dem. De hade också en bild på biblioteket taget ovanifrån som verkligen visade hur imponerande byggnaden är. Den påminner mycket om Colosseum i Rom, har typ 6 våningar och har till och med en liten park på taket. Det är så svårt att beskriva så kolla istället på bilden här: http://604now.com/2013/04/vancouver-public-library-to-launch-a-spectaular-roofto... . Imponerande, eller hur!

Inget annat jag såg kunde toppa biblioteket men överlag är Vancouver en väldigt trevlig stad att gå runt i. Jag åt middag i ett mysigt, om än väldigt turistigt område som kallad Gastown och hittade sedan en fantastiskt billig, och enorm, affär som sålde allt. Fick ett par jeans för 70 spänn och en pyamas för 40! Köpte också en rejäl handbagage-väska eftersom jag handlat så mycket att jag inte längre kunde bära det... Oops, så det kan gå. Nåja, det är bra att ha en sådan väska för flyget hem och framtida resor så lika bra det egentligen. Jag stannade i stan tills dess att det skulle vara en kvällsmarknad i Chinatown (tydligen Nordamerikas största fick jag veta dagen därpå) men tyvärr var området inte så trevligt vid den tiden. På vägen dit hamnade jag i ett riktigt otrevligt område med massa människor som var påverkade av något, så jag hoppade på en buss därifrån istället och återvände till B&B:t, så tyvärr blev det ingen marknad för mig.

Andra dagen blev inte fullt lika händelsefull. Eftersom jag checkat ut från B&B:t så hade jag med mig alla mina saker och jag ville inte släpa runt på dessa själv hela dagen, så jag köpte en biljett till en Hop on-Hop off buss som kunde ta mig runt staden. Jag rekommenderar verkligen att ta den om man vill se Vancouver och inte har mycket tid på sig. Förutom att jag fick se fler delar av staden som jag inte hunnit/orkat gå till dagen innan så kom jag också ut till Stanley Park, en stor grön park på utkanten av innerstan som tydligen är en av världens största stadsparker. Det ingick en separat tur i parken vilket var väldigt mysigt med fina utsikter. Alla busschaufförer guidade oss resenärer och de var också alla väldigt underhållande vilket gjorde det ännu trevligare och jag lärde mig mycket om Vancouver och om olika byggnader som jag inte visste något om tidigare. Det var nog ändå det bästa med det hela, då jag inte hade hittat mycket sevärdheter när jag sökte på nätet, men jag fick i och med bussturen veta mer intressanta saker än väntat om staden.

Mycket mer än så har jag inte att berätta om resan. Det var så varmt på lördagen att jag inte orkade gå runt i staden med mina saker mycket längre efter att jag åkt runt hela staden på bussen, så jag begav mig istället direkt till färjeterminalen. Jag var där typ två timmar innan min båt skulle avgå men det gav mig gott om tid att läsa min bok och slappna av en stund. Vid terminalen fanns också en liten marknad där de sålde diverse saker som jag besökta för att fördriva tiden. Lyckligtvis frågade jag i god tid en i personalen var min färja skulle avgå, vilket visade sig vara utanför själva terminalbyggnaden så tur verkligen att jag hade tid nog kvar att gå dit. Båten var väldigt liten denna gång så jag kunde inte köpa middag på båten som jag tänkt men jag klarade mig. Resan tog inte alls så lång tid så kanske kommer jag kunna åka till Vancouver någon annan gång igen.

Imorgon är det Canada Day och då kommer det bli ett stort firande här på ön. Jag skriver säkert lite om det då ;). Ha det bra, hej!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Fullspäckade dagar i Seattle
10 år sedan
Dagarna i Vancouver
10 år sedan
Livet på ön
10 år sedan
Första dagarna i Kanada
10 år sedan
På väg till Kanada
10 år sedan