Stöd Ukraina

Surfwannabies blogg

Onsdag 31 Augusti 2011 - Incekum
Resealbum: Turk utan Urk

Liten Turk Uppdatering

Så då blev det en sista minuten till 40 gradig värme och sol, något åtminstone vi skånebor obarmhärtigt varit utan- typ hela sommaren. Hade inga jätteförväntningar på Turkiet förutom all billig shopping och god mat man blivit informerad om.Tji fick vi!
Det är inte billigt i Turkiet! I alla fall inte om du är i Alanya-Side trakten OCH är turist...
Vi märkte rätt omgående att priser inte är utsatta och när de omvandlar från euro till turkiska lira så kan det bli både si och så med kursen. Vad maten anbelangar så är den ganska smaklös faktiskt...

Vi åkte ospecificerat med Fritidsresor för 1300 riksdaler till Antalaya och hade turen att hamna på en resort utanför stökiga Alanya,något som passade perfekt för oss som bara ville solslappa och bada. Vi fick en trevlig lägenhet med havsutsikt på Club Aqua Plaza. Ett hotell med All Inclusive,entertainement och hela baletten.Kanske lite slitet på sina ställen men helt ok!
Några av de andra sista minuten resenärerna var inte speciellt nöjda med bekvämligheterna som bjöds utan klagade från höger till vänster.Kanske hade vi tur men jag var väldigt nöjd med tanke på att vi bara var intresserad av att relaxa i en vecka utan turiststress, småbarn etc.

I och med att vi hamnade utanför Alanya så var det väldigt lugnt,nästan öde.
Vi bodde fem minuters väg från Alara Grand Bazaar, ett hysteriskt köpcentrum med över 350 affärer med allehanda attiraljer. Gillar du inte att bli antastad av sälj giriga turkar och är prutsvag så skippa köpcentrumet! Men vill du kan du göra bra klipp på kläder,souvenirer och annat.
Parfymerna är av varierande kvalitet och inte äkta(om ni nu trodde något annat).

Det var extremt varmt när vi var där(40 grader) så det var bara att flyta runt i det underbara turkosa medelhavet hela dagarna men framåt kvällen tog vi oss in till Alanya med minibuss(ca 40 kr för två pers)-taxi var uteslutet då det kostade skjortan(ca 500 kr)pga av att bränslet är dyrt.
Maten är av skiftande karaktär beroende på var du äter,turkarna är bra på kött men som pesceterian som jag själv är så var det inte självklart att få en god fisk till middag och vi ska inte ens nämna vinet...de är usla på den fronten. Vitt vinet smakade som en blandning mellan vinäger och aceton!
Ölen är prisvärd och god men en kväll skulle mannen ha ett sexpack från affären och då kostade det nästan 100 KR!!!

Eftersom vi åkte ospecat så fanns risken att bli förflyttad och det blev vi.Till vår stora besvikelse hamnade vi på ett ruskigt deppigt hotell långt från stranden intill en trafikerad gata i Alanya. Det var så omysigt att vi inte ens blev uppmuntrade av Turkiets nationaldryck Raki så vi gjorde helt enkelt slag i saken och ringde till hotellchefen på Aqua Plaza som ordnade med ett flott rum med all inclusive för en ringa summa om man jämför vad vi skulle betala för alla måltider inne i Alanya.

Många andra turister vi stötte på klagade över att de blivit otrevligt bemötta vilket jag själv inte märkte däremot noterade jag hur glada turkarna blev varje gång jag inledde ett samtal med "Merhaba"(hej) eller avslutade med "Tezekürler"( tack).
Turkarna är överlag inte överdrivet duktiga på engelska utan i vanlig tråkig ordning är tyskan mer än nödvändigt utbredd.
För övrigt finns det massor för den kultur intresserade men eftersom syftet med vår resa var att vila upp oss kan jag tyvärr inte lämna någon rapport på det området...

http://www.reseguiden.se/minsida/surfwannabie/bilder

TIPS:

Myggmedel
Vin hemifrån (om du inte gillar surt överjäst turkiskt vin)
Pruta är en Sport
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

DUBLIN
8 år sedan
Caleta de Fuste- om du gillar lugnt tempo
10 år sedan
VINN en Reseguide!
10 år sedan
Tips emottages tacksamt!
11 år sedan
Liten Turk Uppdatering
12 år sedan