Stöd Ukraina

Surfwannabies blogg

Söndag 2 Februari 2014 - Caleta de Fuste
Resealbum: Fuerteventura

Caleta de Fuste- om du gillar lugnt tempo

Hallå!

Jag har gjort något helt chockerande-jag har åkt på mitt livs första bokade charterresa!
Vuxenpoäng på det va?
Hur som helst så hade vi för en gångs skull en aning framförhållning och bokade en resa till allas våra svennebananöar, Fuerteventura, ett halvår innan och hoppades enfaldigt på att där skulle vara varmt och skönt i mitten på Januari. (En varm julikväll med lite vitt vin innanför västen kanske grumlade omdömet lite grann, vad vet jag..)
Det var det inte, om ni frågar mig, som i och för sig alltid fryser om temperaturen sjunker under 25 grader...

Jag besökte Fuerteventura (Corralejo) för första gången för omkring tio år sen och ha alltid velat åka tillbaka då jag upplevde ön som en skön ö med vackra stränder och divine turkost hav.
Det är det fortfarande, men om man jämför med Gran Canaria och Teneriffa är ön precis som Lanzarote väldigt karg och ökenlik och i mina ögon aningen ogästvänlig. Jag älskar grönskande natur som gifter sig med gyllene stränder och en azurblå kust.
Detta saknar Fuerteventura. Dock är stränderna oerhört vackra och havet nästintill lika turkost som de finaste karibiska vatten... Synd bara att det även är vindarnas ö och precis som alla de andra kanariska öarna ett rätt riskabelt val vintermånaderna,om man som jag, vill ha riktig sol och värme.

Har kanske inte nämnt det innan men de kan inte laga käk på Kanarieöarna! Smaklöst och intetsägande. Papas con arugadas med mojo må vara ett gott tillbehör men lite mer variation hade ingen dött utav.
Vi skippade "all inclusive" och lagade maten själva utom tre kvällar då vi prövade de lokala restaurangerna med hyfsad mat.
En av anledningarna till att vi valde Fuerte var att jag löjligt nog trodde att jag skulle surfa den veckan, åtminstone nån gång. Tyvärr var vädret skitkasst rent ut sagt, så jag hade varken lust eller inspiration att ta mig till närmsta bryt eller ens doppa mig i havet för den delen.

Vill ni bara ha en liten getaway från snöiga Sverige så åk hit vetja, det kan vara fint och soligt och du kan kanske rentav skippa tjocktröjan en afton men om du som jag ääääälskar värme och helst vill spatsera i bikini dygnet runt-åk till Asien, Indonesien eller något annat garanterat varmt tillhåll...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

DUBLIN
8 år sedan
Caleta de Fuste- om du gillar lugnt tempo
10 år sedan
VINN en Reseguide!
10 år sedan
Tips emottages tacksamt!
11 år sedan
Liten Turk Uppdatering
12 år sedan