Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Torsdag 24 September 2015 - Corbera
Resealbum: Spanien T&R

Lantliv kontra storstadsliv

Tillsammans med en kompis köpte sonen en liten vingård ("finka") för 2 år sedan. Ett litet ruckel som de sedan rustat upp. Tillhörande mark med vinodlingar, oliv- och mandelträd som utarrenderats. Det blev dags för far och mor att göra ett besök.
Premiär för oss med Ryanair direkt till Barcelona. Sedan med hyrbil via Sitges, där vi åt middag på en nostalgisk restaurang vid havet. Vidare de 17 milen till Corbera d´Ebre, där vi nådde den väl inbäddade vingården mitt i natten. I skenet av billyktorna tog vi oss in, och sonen illuminerade med levande ljus, eftersom det ej finns el i huset. Himlen var stjärnklar och månen gav också ljus. Kojsäng i stora rummet och madrassängar på sovloftet gav riktigt god nattsömn i stilla, klar väldoftande miljö med endast ljud från cikadernas spelande!
________________________________________________________________________________

Godmorgon! Jaså, det är så här det ser ut. Helt fantastisk utsikt och mysigt hus i klassisk vingårdsstil. Efter frukost på den stenbelagda terrassen blev det dags för en utflykt upp till själva byn "Corbera". Där besökte vi traktens vinbutik med lokala viner. Det blev både smakprov och inköp. Sedan promenerade vi runt i den gamla historiska byn med ruinrester från krigen.

I byn finns "The Alphabet of Freedom written message"

"Den «Freedom alfabetet» projektet kom ligger an som ett resultat av ett kollektivt arbete som utförts i Poble Vell de Corbera d'Ebre 1995 och består av tjugofem verk som representerar alfabetet tema.

Precis som bokstäver kan kombineras för att bilda ord och idéer människor också måste arbeta tillsammans eftersom med lite hjälp från alla kan vi uppfylla stora mål som vår nuvarande mål att få till stånd ett mer rättvist samhälle för alla.

Ledstjärnan är enkel men grundläggande för människans framsteg: ord måste alltid komma före kraft och bokstäverna är grunden för ord som måste användas för att åstadkomma förståelse och samarbete. Baserat på denna idé, tjugofem konstnärer är villiga att arbeta tillsammans för fred och rättvisa ville skapa «Freedom alfabetet» projektet och idag sitt arbete innefattar de som hålls i Poble Vell de Corbera d'Ebre.

Under 1997 olika författare och poeter skapade ord och bokstäver i alfabetet för att gå med skulpturerna. Det totala resultatet kallades «Freedom alfabetet - En skriftlig meddelande»." (googleövers)

Solen värmde gott och nästa tur blev över bergen ner till havet, där vi började med en härlig lunch. Sonen tog ett havsbad, medan maken och jag vandrade runt kring bergsformationer och sandstrand. Väl avsvalkade for vi åter hemåt. Vi stannade till vid flodens stora delta och beskådade de stora risfälten som delvis låg under vatten. På hemvägen plockade vi granatäpplen, fikon och rosmarin. Bonden kom med en handfull färskplockade druvor. På kvällen anrättade sonen och maken en fantastiskt smakfull måltid i uteköket. Under stjärnklar himmel avnjöt middagen kring en lägereld av gamla vinstockar.
________________________________________________________________________________

Morgongympa mellan mandelträden under klarblå himmel. Det blev dags att ladda både kameran och mobilen - utan el? Hm? En bensindriven generator tog hand om kamerabatteriet och och en solfångare laddade mobilen. Intressant lösning!
Ny utflykt som startade i en liten by med en kinesisk affär som hade allt man kan tänka sig, och då menar jag allt. Det tog en stund att plocka ihop diverse behövliga(?) varor till det lilla huset. Så gav vi oss av till en annan liten charmig gammal by "Tivissa" uppe i bergen.

"Tivissa största kyrka har en 19: e-talet renässans stil utseende, men interiören är i gotisk stil.
Kyrkan byggdes på platsen för en tidigare romansk byggnad i 13-14-talen, och olika tillägg och ändringar gjordes i den 16: e till 18-talen. Det åttkantiga klocktornet byggdes 1550. Under 19th century rektor Pere Rius började planera en större byggnad, och fick stöd av kommunen och av presidenten för första spanska republiken, Estanislau Figueres, som hade förbindelser med Tivissa. På grund av bristen på tillgängligt utrymme, beslutades det att bygga den nya kyrkan på samma plats. Det byggdes runt den gamla kyrkan i avsikt att senare riva den gamla byggnaden. Men när prosten dog 1894 arbetet tog slut och rivningen ägde aldrig rum, vilket innebär att den gotiska kyrkan står i den nya." (googleövers.)

Vi promenerade genom byn och stannade till på ett café för att dricka en "cortado".
På nervägen såg vi en folksamling på torget, som visade sig vara en sammankomst för kvinnor som knypplar. Vackra spetsar visade de stolt fram och flera av dem grinade med sina tandlösa munnar.
När vi återkom till vår hemby, var det full aktivitet med traktorer som kom och skulle lasta av sina druvskördar. Först mättes kvaliteten på skörden, sedan vägdes den och till sist körde traktorn fram´och tippade ner skörden i ett hål, där druvorna pressades till juice. Sedan skickades juicen vidare för jäsningsprocess till olika orter, beroende på vinsorten. Här växer Merlot- och Muskatelldruvor. De avskalade vindruvsresterna används som gödsel ute på fälten.

I aftonsolen kväll satt jag under flugnät och skrev min dagbok. (Fick en förnimmelse av att vara Karen Blixen i filmen "Mitt Afrika") :-)
Tre örnar flög förbi, men jag hann inte fånga dem på bild!
________________________________________________________________________________

Med flugsmällaren i högsta hugg vaknade jag nästa morgon efter en härlig nattsömn. Maken, sonen och jag tog en morgonpromenad genom olivlunden och plötsligt fick vi höra ett rasslande ljud. Bonden hade kommit med en traktor utrustad med en uppfällbar stor skärm för att skörda mandlar. Han körde fram till trädet, och med en griparm runt trädet och med skärmen uppfälld, skakades trädet, och alla mandlar föll rasslande ner i skärmen, som sedan fälldes ihop och tömdes på traktorn. Intressant, smart anordning!

Efter en "cortado" på torget i byn "Vandellos" bestämdes vi oss för en stranddag och for över bergen ner till havet (ca 40 min. bilresa). Ljuva, varma Medelhavsbad fick oss att stanna upp och smälta alla upplevelser.
Det gjorde oss väl förberedda inför nästa dags färd mot storstadslivet i Barcelona!
_______________________________________________________________________________

Uppe med tuppen, sonen ska jobba i Barcelona och det är 17 mil dit. Bra vägar, liten trafik och hänförande soluppgång.
Från lugnt lantliv till livligt storstadsliv. Vi checkade in på hotell centralt i sta´n och begav sedan ut i gatuvimlet. Efter många tidigare vistelser i Barcelona ville vi återuppleva några favoriter Stranddoften i slutet av gatan "Joan Borbo", där vi tidigare hyrt lägenhet. Lunch på "Champagnerian", samma Cava brut, samma utbud av fralla med roquefort, samma öppna kontakt med de som stod bredvid, samma "lullighet" när man gick därifrån efter en flaska Cava.. ................
Vi besökte en tillfällig marknad, och fick där upplysningen om att det i dagarna tre skulle bli fest med musik, dans, och fyrverkerier på stranden. Varför fick vi inte veta, men antagligen inför valet nästa vecka. Vi kom dock aldrig till stranden, för vi blev inbjudna på middag hos sonens vänner, som bor högst upp i ett mycket gammalt hus mitt i gamla "Born-kvarteren". Det gäller att inte ha glömt något uppe i lägenheten, för man springer liksom inte upp och ner hur många ggr. som helst! :-) Kvällsvandringen genom gamla sta´n hem till hotellet hade en alldeles speciell atmosfär, och det är inte svårt att förstå, att Barcelona är den mest populära turiststaden i Europa.
_______________________________________________________________________________

Vaknade tidigt av läckage i badrummet. Dropp från taket! Vem har glömt stänga av badkarsvattnet våningen ovanför, tänkte jag? Maken ner till receptionen, tekniker kom upp. Kondens från aicondition! Felkopplade ledningar, eller nå´t? Blev i alla fall åtgärdat.
Utmärkt hotellfrukost mättade våra magar, innan vi tog metron till "Selva de Mar", där sonen bott med sin familj i flera år. Därifrån vandrade vi längs stranden och maken hoppade i havet, medan jag tog en cortado på en strandbar. Vi hade hela dagen på oss, och gick, och gick, och gick....... Skönt nog kom vi fram till det lyxiga hotellet "Hotell Arts", där vi gärna besöker de fina toaletterna samt tittar på de urtjusiga, spännande blomsteruppsättningarna i receptionen.
Aj, aj, min ischiasnerv kom i kläm och varje steg kändes som nålar stack i benet, så vi tog bussen tillbaka till gamla sta´n. Hade några klipp kvar på biljettremsan. En kort vila på hotellsängen, sedan var det ut i vimlet igen. Man inte låta bli att gå och se på folk i denna stad. Dessutom är butikerna så späannande och konstnärligt inredda, så det är ett rent nöje att bara gå in och ut i dem. Ljumma vindar och mörkret la sig. Svaga lampor gav ett sken av gammal medeltid. Vi nådde torget utanför den stora kyrkan och åt där en lättare måltid före sängdags.

_______________________________________________________________________________

Slutspurt. Vad skulle vi hitta på sista dagen? Vad hade vi kvar att nostalgera till. "Palau de Musica" låg på behörigt avstånd, men min ryggvärk medförde att vi tog metron dit. Letade efter en speciell födelsedagspresent åt svärdottern, som var kvar hemma i Sverige med småpojkarna. Roliga butiker, den ena tokigare än den andra, men tyvärr fann vi inte vad vi sökte. Plötsligt hade vi kommit så långt att vi befann oss på självaste Ramblan. Som tur var går den nerför, så det var lätt att halta sig fram. På mitten ca ligger "El Boqueria", som är den stora saluhallen. Där var det svalt, doft- och färgrikt. Vi gick igenom och ut på baksidan, där vi fann ett torg med stolar för vår medhavda lunch.
Efter en stunds benvila fortsatte vi Ramblan ner till hamnen och gick längs kajerna bort mot Barcelonetta, där vårt hotell väntade med packningen inlåst i förvaringsrummet. Dags att byta om och vara beredd för hemfärd med Ryan Air till Skavsta.
Natten hemma i egen säng var efterlängtad!
______________________________________________________________________________
Hasta luego Corbera et Barcelona! :-)
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger till Babbo:
Vad kul att du tog del av den resan. Den var verkligen speciell! :-)
Postat 2015-09-30 21:48  Anmäl
Babbo säger:
Vilken underbar resa du gjort Bibchen! Kombinationen av stad och land är verkligen det bästa.
Det låter spännande med din son som köpt en finca!
Postat 2015-09-30 17:34  Anmäl
Bibchen säger till Karinlorvik:
Tack för dina kommentarer. Ja, till Barcelona måste du. Jag har skrivit en reseguide om BCN här på deras framsida.
Postat 2015-09-29 13:10  Anmäl
Karinlorvik säger:
Trevlig läsning, inser att jag har gått miste om något, jag har ännu inte varit i Barcelona, men staden finns på min önskelista ...
Postat 2015-09-29 12:30  Anmäl
Bibchen säger till Dodi:
Vilka härliga kommentarer. Tack för dem! Och glad höst!
Hälsningar Bibi
Postat 2015-09-29 11:29  Anmäl
Dodi säger:
Trevlig läsning och fina bilder från Barcelona och besöket hos sonen på vingården, hoppas att ryggen mår bättre där hemma nu och att ni får en skön höst med fina färger i naturen! :-)

Hälsningar, Dodi
Postat 2015-09-29 09:32  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
37 veckor sedan
Meditationsvandring
37 veckor sedan
Min sommarsäng
37 veckor sedan
Kyrkbröllop
37 veckor sedan
Skur efter skur........
37 veckor sedan