Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Långa dagar på cykeln

När vi väl kom fram till Kirkenäs hade jag ingen aning var mina nycklar till hus och båge var. Letade igenom packning både två och tre gånger och slutligen hittade jag på dem längst ned i innerfickan på min mcjacka. Där var det första stället jag trodde att de var på, men det tog några sökningar innan jag lokaliserade dem.

När jag väl hade kört av mc:n från båten och fått på packningen så bar det raka vägen över till gränsen mot Ryssland. Mest bara för att ha varit på en såpass ovanlig plats. Sedan startade en lång etapp på hela 550 kilometer för att ta sig så nära Nordkapp som möjligt. Hade nämnligen sett att där vankades regn i morgon. Den turen stannade i Repvåg där jag hittade ett litet pittoreskt hotell. Det drevs av ryssar så det var billigt.

Morgonen därpå så var jag uppe tidigt för att försöka hinna med besöket på Nordkapp innan regnet anlände. Det hann jag nätt och jämnt och de första dropparna kom när jag satte mig på cykeln. Sedan regnade det på och ökade i omfattning hela tiden tills jag tog en paus i Olderfjord där jag hittade ett vägfik att dyka in i. Kaffe och våfflor satt bra och efter att ha värmt mig därinne någon timme så lättade regnandet därute. Resten av vägen bort till Alta höll sig regnet borta förutom några kortare skurar. Men det var ändå en genomblöt undertecknad som stapplade in i den lilla stuga jag hyrt på en camping. Det fanns en liten restaurang som drevs av samefolket bara en 500 meter bort från campingen och dit tick jag och fick mig mina fredagspilsner.

Handskar och kängor, men även jackan hade väl fått tagit emot det värsta regnet, men det var väl inget av mina klädesplagg som var helt torra när jag satte av från Alta på lördag morgonen. Jag hade hoppats att kunna ta mig ända till Kiruna då jag sett i prognoserna att mer regn väntas. Men när jag väl tagit mig igenom Norge och Finland och tog en matpaus på Sveriges nordligaste restaurang så frös jag så att hela jag skakade. Så jag fann för gott att åka tillbaka in i Finland för att kolla om det rum på baksidan av bensinmacken, som Stefan och jag nyttjade för nio år sedan, var ledigt. Det var det så jag tog tacksamt emot det då det har en väldigt bra bastu. Sedan sprang jag in i den mellan travloppen tiĺls jag tyckte att jag fått tillbaka en någorlunda normal kroppstempetatur. Kvällen blev inte sämre av att jag lyckades få full pott på V75 så det flöt in lite pengar. Här i Finland så säljer man starköl på bensinmackarna så nu fick det bli några pilsner för att fira med.

När jag vaknade i morse så kände jag att jag inte var helt hundra, men efter att ha fått i mig frukost så blev det mycket bättre. Såg också på prognosen att vädret skulle vara bra så jag äntrade "Bullen" och drog till Kiruna. Bokade ett boende som Högskolan här i byn driver och rummen är trevliga. Ingen incheckning dock före klockan tre så jag hade tid att ta mig ned till det gamla centrumet för att ta en titt. Man håller på att stänga och utrymma stora delar av staden och hela centrumet ska flyttas till en ny plats.

Men nu är jag i alla fall inne och sitter och funderar på om jag skall ta mig en bastu.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
5 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan