Stöd Ukraina

Lengans blogg

Tisdag 19 April 2016 - Lahti

Lahti 2016

Under Skid-VM i Falun så körde Polyresor upp med flera bussar till tävlingarna. Det uppmärksammades av Lahtis delegation och inför deras VM 2017 så bjöd de in Polyresor till en studieresa till För-VM i Lahti. Jag hade turen att bli medbjuden eftersom jag var reseledare till Falun samt eventuellt även blir det till Lahti-VM. Det blev en fantastisk helg i Finland och vänskapsband och kontakter knöts.

Resedagbok:

18/2:
På eftermiddagen tog Martin emot oss på Vikingterminalen i Stockholm. Han fungerar som en länk mellan svenska och finska intressen. Vi klev ombord på Viking Gabriella och inledde resan med en liten välkomstträff . Viking Line och Lahti regionen bjöd på resan och vi som var med var representanter från olika resebolag i Sverige och Norge. Efter välkomstträffen blev det en fin middag där vi lärde känna varandra bättre.
Kvällen avslutades på dansgolvet :)

19/2:
Vi blev hämtade med buss från färjan i Helsingfors och sedan tog bussresan till Lahti ca en timme. Där checkade vi in på Grand Hotel mitt i stan och vi gick sedan en runda i centrum. Det var ett himla liv på torget eftersom där pågick en kurs i att tillverka fågelholkar

Sedan blev vi hämtade med buss och skjutsades till ett nyöppnat hotell där vi serverades en fin lunch och träffade Raija Forsman, Lahti-regionens representant. Det var ett riktigt härligt gäng som var med på resan, det märkte man vartefter vi lärde känna varandra mer och mer.
På kvällen blev vi hämtade med buss igen för att åka till Mässilä för en stor middag. Där i en stor hall hade det dukats upp för stor festmiddag med representanter från resebolag från flera olika länder. Även representanter från olika turistmål i Finland fanns på plats. Vi bjöds på en stor buffé och stämningen var på topp. Vi skrattade så tårarna rann vid vårt bord då Reidar från Norge drog sina bästa partytricks,
När middagen var över så skjutsade bussen oss till baren Seurahuone där vi tillbringade resten av kvällen och minglade med de andra resenärerna.

20/2:
Ny bussfärd, denna gång skjutsades vi till Sibeliushuset där det var en workshop tillsammans med representanter för olika turistanläggningar i Finland. Vi minglade runt i ett par timmar och sedan var det lunchbuffé. Efter maten skjutsades vi tillbaka till hotellet och sedan var det äntligen dags att besöka skidstadion i Lahti. I denna klassiska arena tävlades det i sprint under lördagen och vi hade stora förhoppningar på Stina Nilsson. Tyvärr blev norskorna för svåra, som vanligt. men vi surade inte, vi hade ju fått VIP-biljetter så vi minglade inne i VIP-huset :)

På kvällen var vi tillbaka i arenans VIP-hus för att titta på backhoppning men tyvärr var vädret för dåligt så tävlingen ställdes in.
De flesta gick då tillbaka till centrum men jag och Tom stannade kvar på arenan och gick på after ski. Och vilket smart drag, det var massor av fans inne i den stora hallen där after skin höll till. På scenen spelade ett rockband och mellan deras framträdanden så pumpades det disco. Jag och Tom träffade Laura och Minna från Lahti, de tog oss sedan med till nattklubben Armas, ett genidrag! Där var det fullsatt och ett himla drag på alla dansgolv. Jag var väl inte hemma förrän 04:00 på morgonen, det gäller ju att utforska allt inför VM

21/2:
I snövädret gick vi runt på skidstadion och tittade på tävlingarna en sista gång. Det kan bli roliga resor till VM 2017!
På eftermiddagen åkte vi buss till flygplatsen utanför Helsingfors och flög hem till Stockholm. Det var trötta resenärer som till sist kom hem till Enköping. Tack Kimmo, Petri och Tom för en otroligt lyckad studieresa!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet