Stöd Ukraina

Flys blogg

Tisdag 15 November 2016 - Chanthaburi

Kyrka, Kycklingfängelse, Koh Chang

Väckning kl. 07,00 och idag började programmet med en stadstur i Chantaburi med målet att besöka en katolsk kyrka. Kyrkan var fin, och det är ju lite ovanligt med kyrkor i Thailand, men tillhörande kyrkan fanns en skola, som efter långa förhandlingar med personalen vår lokalguide fick oss att besöka. Var kul att se detta, då detta var en skola där föräldrarna betalade för undervisningen och den lektion vi var på var engelsklektion, med en lärare som kom från England, så de lärde sig uttalet perfekt. Detta var också en kul grej att vara med om, som inte stod i programmet! Efter detta var det tillbaks till hotellet för att möta upp bussen som skulle ta oss till färjan som går till Koh Chang. På vägen gjorde vi ett lunchstopp på en restaurang vid vattnet samt Khuk Khi Ka, eller kycklingfängelset som det allmänt kallas. Det var fransmännen som byggde detta, och fångarna fanns instängda och ovanför dem bodde kycklingar som gjorde sina behov rakt ner på fångarna – så man kan tänka sig att vara inlåst där några dagar i 35 graders värme med massa skit som kom uppifrån…
Väl framme vid färjeläget tog vi farväl av vår lokalguide och busschaufför, för att möta upp 2 minibussar som skulle ta oss till vår slutdestination på Koh Chang.
Färjan över tog ca 30 min och den tog både passagerare och bilar. Koh Chang betyder elefantön, och den har fått detta namn för den liknar ett elefanthuvud uppifrån. Koh Chang är Thailands näst största ö och är 8 km bred o 30 km lång med många stränder och mycket grönska, men också bergigt så vägarna går upp och ner. Turen från färjan till den Resort jag skulle bo på tog ca 45 minuter. Jag hade uppgraderat mitt hotellval så det var ett fint hotell/Resort med ett 50 kvm stort rum med balkong och utsikt mot stranden och havet, med underbara solnedgångar. Här skulle jag bo 6 nätter med sol bad och avkoppling :-)
Då vi kom till hotellet vid 16,30 och jag var ganska trött så blev det middag på hotellet och en ganska tidig sänggång.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
38 veckor sedan
Långa promenader
38 veckor sedan
Kvällen var bäst
38 veckor sedan
Avfärd
38 veckor sedan
Sista dagen
46 veckor sedan