Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Söndag 16 Mars 2008 - Japan

Kyoto - Tokyo 2008-03-16

Jag tar Shinkansen tillbaka till Tokyo, denna gången den snabbare Nozomi som bara har två-tre stopp på vägen före Tokyo Station. Man kommer rätt nära Fuji-berget och vädret var bättre nu än när jag åkte åt andra hållet.

Vidare med t-bana till Shinjuku och underhållningsdistriktet Kabukicho där jag har bokat en natt på ett kapselhotell, Shinjuku Kuyakusyomae Capsule Hotel. Skorna får man lämna redan i entrén, i små skåp. Man får också ett mindre skåp för kläder/väska på entréplanet. På våningarna ovanför finns själva kapslarna. De i sin tur är monterade i två våningar, man får välja nedre eller övre. De täcker hela takhöjden och skapar på det viset korridorer.

Kapslarna är 1 x 1 x 2 meter stora. Inne i dem finns teve och klockradio med alarm samt en steglös lampa. Plåt och plast! Vackert är det inte men funktionellt. Jag vet inte när det här hotellet öppnade men det är delvis slitet, och man kan ju förstå att man inte byter ut elektroniken i en handvändning.

Det finns en liten hylla men inget att hänga kläder på. Meningen är att man ska lämna de flesta kläder i skåpet på entréplan. I skåpet tillhandahålls förutom handdukar också en badrock i japanskt snitt. På samma plan finns också bad och dusch. När jag säger bad och dusch talar vi en stor hall med ett par jacuzzi-liknande gemensamma bad, och längs ena väggen finns säg tio "duschar". Duscharna innebär små plastpallar, med hål i sitsen, framför en bänk i bordshöjd med tvål- och schampoflaskor och spegelvägg, och själva duschslangen förstås. Det är inte bås, det är en lång vägg med bänk och spegelvägg.

Det här med att sitta i duschen är väl en japansk grej. Det fanns en plastpall i duschen på vandrarhemmet i Kyoto också, men det var samtidigt en dusch i normalhöjd så att man kunde stå upp.

Går man på toaletten erbjuds träsandaler i japansk stil i dörröppningen. Här finns också den högteknologiska toaletten (se bild).

Hur var det att sova i kapsel då? Helt ok! Först kan jag säga att den korridor jag hamnade i hade 30-gradig värme, jag skämtar inte, och jag hade valt en övre kapsel, så jag klagade och då de inte kunde eller inte ville åtgärda det, fick jag en ny, nedre, kapsel i en annan korridor. Med det problemet ur vägen var det riktigt bra, något tunna madrasser dock, något som jag aldrig över huvud taget klagar på. Jag kan sova på golvet om det behövs. Vidare, stället var tomt på gäster i stort, och skulle korridoren vara fullpackad i stället kan jag tänka mig att det inte är lika angenämt. Man hör andras tv-apparater, skratt och snarkningar. Det finns ingen dörr till kapseln, endast en rullgardin så att säga, gjord av bambu eller så.

Man kan jämföra med ett vandrarhem, fast det är mer privat med kapsel. Men som sagt, om det är fullbelagt känns det nog inte lika privat. Samt, egen teve etc det hittar man inte på något vandrarhem.

På kvällen kollar jag in en av de största spelhallarna i Kabukicho. (På vägen dit råkar jag på den här nepalesen igen, som vill sälja marijuana och kokain.) Japanerna är ju spelgalna, både vad gäller dataspel och annat. Här finns det dataspel med gitarrer och med trummor,och poängen är att spela rätt för att få poäng. Dito dansspel eller vad de kan heta, den typen där man ska stampa på rätt ställe i golvet. Vidare ... spel på hästlopp (se bild) som bara körs på datorn, och det finns en variant där man i dessutom får se små hästmodeller i plast röra sig runt en bana. Vits? Ingen aning. Och andra spel. Öronbedövande för övrigt, att vistas i dessa lokaler. Jag provade Tekken 6, Silent Hill samt Tetris ...

Och Pachinko. Pachinko i massor, inte jättemycket på det här stället men det finns massor av Pachinko-ställen. Pachinko-ställerna är ännu värre vad gäller ljudmiljön. Jag står inte ut. Pachinko är nämligen ett spel med ståldankar, stålkulor. Det är som ett lodrätt flipperspel men man kan inte kontrollera vad som händer. Man stoppar in pengar och det kommer massor av kulor. Antingen går de förlorade eller hamnar i en plastlåda. Du kan sedan byta ut dina kulor mot vinster. Spel om pengar är inte lagligt och att byta kulorna mot pengar är inte möjligt, såvida man inte går in i en mörk gränd där sådant erbjuds. Jag hörde att det finns. Hur som helst, Pachinko är enormt i Japan.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Gullnas
Gullnas säger om sin bild "Kapselhotell!":
Ja, med betoning på "man" -- hotellet är endast för män. Vilket jag glömde av och rekommenderade hotellet till en tjej i...
6 september 2008 23:21