Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Måndag 17 Mars 2008

Tokyo - Seoul 2008-03-17

Sayonara Japan, annyeong Korea. Eller på återseende, Japan. Jag har gjort en skamligt kort och oinspirerad vistelse i Japan. Det finns anledning att åkerkomma.

Jag testar duschen som jag skrev om igår (är tvungen, finns inga alternativ). Går också ner i badet, men det är så hett att jag vänder. Jag skämtar inte. Jag kunde inte stå där tio sekunder, ännu mindre sätta mig ner.

Har inte tid för frukost. Tar expresståget från Shinjuku till Narita Airport, äter lätt frukost på tåget. Jag är riktigt sent ute på Narita. Tåget tog närmare en och en halv timme, vilket var lite mer än vad jag hade gissat (korkat) och det var problem med min reservation. Men, det var inga köer någonstans på flygplatsen. Magiskt. Det bara flöt på. På vilken annan flygplats som helst hade jag varit tvungen att ta ett senare flyg på grund av köer. Hur som helst, jag flyger till Seoul!

Samma sak i Seoul, inga köer, sedan buss raka spåret in till Ankug, vilket jag inte fattat var det är än, men det är en station. Checkar in, går ut och äter. Jag klarar inte av hälften av det här anrättningen. Jag tror det godaste var riset, nej, soppan förresten, men i övrigt nästan oätligt. Svampar, svampliknande saker, grönsaker, sjögräs, fisk ...
Dela med andra:    

Kommentarer
Maria säger:
Bara roligt att kunna hjälpa! Jag reste runt i Sydkorea i 5 mnd i 2003 (bodde i Seoul i ca 4 månader), så om du undrar något får du gärna höra av dig! Vet inte hur länge du ska vara där, men det är en hel del att uppleva! Kul att följa med i dina bloggar, bli lite som att återuppleva min egen resa.. ;-)

//Maria
Postat 2008-03-19 13:50  Anmäl
Gullnas säger:
Tack! Bra tips! Jag är helt blank vad gäller Korea, vet inte ens något om de enklaste etikettsregler, än mindre om maten. Jag har hört att det ofta är kryddstarkt, vilket jag tycker om, vilket jag också fick erfara igår.

Lars
Postat 2008-03-18 06:30  Anmäl
Maria säger:
Hej! Om du vill äta nåt gott i Seoul kan jag rekommendera att du frågar efter kalbi eller bulgogi (klassisk korean barbeque) samgyopsal (stekt fläsk) sanjok (som en koreansk kebab) samgyetang (kyckling soppa med ginseng) tangsuyuk ( kött i sötsur sås) eller olika typer av manu (dumplings som är ångkokad eller frityrstekt). Det finn jättemycket god mat, men det är ofta svårt att beställa då det inte finns någon meny på engelska ;-)

Lycka till och bon apetit!
//Maria
Postat 2008-03-17 16:37  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan