Stöd Ukraina

Flys blogg

Måndag 20 Oktober 2014 - Kyoto
Resealbum: Japan 2014

Kyoto på egen hand!

Denna, den sista dagen i Japan, hade vi på egen hand i Kyoto. Jag sov länge och träffade reseledaren kl.10 då han skulle kolla upp om jag kunde besöka testbanan för Japans nya tåg. De håller ju på att bygga ett nytt tågnät med magnettåg, som ska gå i över 500 km/tim. Tågen är klara och de har en testbana på 5 il som allmänheten får provåka gratis. Tyvärr var denna bana inte öppen, men skulle öppna igen senare i oktober :-( . Tanken från början var att denna bana skulle vara utbyggd till 2025, men då nu Japan fått OS 2020 så har de planer på att färdigställa den redan till dess.
Så, efter att softat större delen av fm så blev det shopping på em i den stora arkadgalleria som fanns. 2 parallellgator som var inbyggda, och med bara affärer och restauranger, gigantiskt långa. Köpte en hatt, en halsduk, choklad och lite andra suvenirer.
I japan ger man inte dricks. Ja försökte några gånger på restaurang och café, men de accepterade inte detta. Tycker det är rätt skönt att det är så!
På kvällen var det så avskedsmiddag och vi hämtades upp 18,45 ed taxi. Det var en känd krog vi åkte till där vi bl a åt det kända kobe-kött. Det sägs att korna som detta kött kommer ifrån får massage varje dag, dricker öl och får lyssna på klassisk musik för att köttet ska bli så mört som möjligt.
Kom tillbaka till hotellet vid 11, och sen tog vi en drink i hotellbaren, innan jag gjorde Kyotos nattliv osäkert en sista kväll…
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
35 veckor sedan
Långa promenader
35 veckor sedan
Kvällen var bäst
35 veckor sedan
Avfärd
35 veckor sedan
Sista dagen
43 veckor sedan