Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Onsdag 11 September 2013 - Stockholm

Kungsträdgården 11 september

En dag att minnas!
Det var chockartat för tio år sedan när Anna Lindh föll offer för en mördare. Minns att jag grät, när jag la blommor utanför ingången till NK dagen efter.

Det känns helt naturligt att vara med och fira minnet av Anna i Kungsträdgården i kväll. Vi är många med samma tanke, och sittplatserna blir tidigt besatta. Jag och maken får plats på mitt favoritcafé "Piccolino". Där har vi bra utsikt över TV-skärmen och hör ljudet perfekt. Dessutom får vi tid att äta en chèvremacka och ta ett glas öl. Vi sitter på medhavd filt och har plockat en ryggkudde inifrån caféet, så vi har det bra.

Mark Levengood inleder och applåderna haglar. Sedan kommer det stora artistuppbådet, och jag blir fascinerad över att så många ställer upp.
Ingen entré, bara en stor finstämd gemenskap bland den mångfaldiga, mångkulturella publiken.
Stockholm när det är som bäst!
______________________________________________________________________________

"Anna Lindh
Datum: 11 september
Tid: 18:30 - 20:00
Den 11 september 2003 släcktes ett ljus i svensk och internationell politik,
en ledfyr för demokrati, humanism och mänskliga rättigheter.

Anna Lindh berörde och inspirerade människor över hela världen med sin lustfyllda energi och djupa medkänsla.
Tio år senare behöver vi Anna mer än någonsin. Genom att minnas henne tillsammans får vi kraft att fortsätta vrida världen rätt.

Kom, minns och inspireras med musik av bland andra Loreen, Moneybrother, Eva Dahlgren, Jonas Gardell,
Rikard Wolff, Vanna Rosenberg och Stockholm Sinfonietta.
Kvällen leds av Mark Levengood och bland talarna finns Mona Sahlin och Carl Bildt.

För tionde året i rad delas Anna Lindh-priset och stipendier ut med anknytning till årets tema Kvinnors delaktighet och ledarskap." (Kungsträdgårdens hemsida)
Dela med andra:    

Kommentarer
Peroerik säger:
Förstår att det var bra. Vi var till Katarina kyrkogård på förmiddagen och lade ner en blomma.
På kvällen såg vi Tom Alandhs dokumentär om Anna Lindh på TV
Postat 2013-09-12 07:35  Anmäl
Brigitta säger:
Hade också gått om inte lilla barnbarnet hade behövt hämtas från dagis. Pappa är på tjänsteresa och det blir lite tufft för mamman att både hämta och lämna.
Postat 2013-09-11 22:23  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
40 veckor sedan
Meditationsvandring
40 veckor sedan
Min sommarsäng
40 veckor sedan
Kyrkbröllop
40 veckor sedan
Skur efter skur........
40 veckor sedan