Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Tisdag 26 Juni 2012 - Malmö

Kulturdag i Malmö

Beväpnade med toppluva och vantar cyklar maken och jag till bussen. En kulturdag i Malmö i inväntan av strandväder.
"Irving Penn" och "Niki de Saint Phalle" lockar på Moderna Muséet. Ser fram emot att få utnyttja våra "Kulturarvskort", men tyvärr - gäller inte just på detta muséum. Hm? Pensionärspris har de i alla fall, så vi kommer lindrigt undan :-).
Spännande utställning av två vitt skilda konstarter.
Några bilder kan kanske visa det.

"Irving Penn, född 16 juni 1917 i Plainfield, New Jersey, död 7 oktober 2009 på Manhattan, New York City, New York, var en amerikansk fotograf, främst känd för sina porträtt- och modebilder. Han fotograferade bland andra Pablo Picasso1, Marc Chagall, Igor Stravinskij, Salvador Dali, Marcel Duchamp - och även Ingmar Bergman. Ett fotoporträtt av Bergman såldes 2009 för 624 000 kronor (520 000 kronor + 20% avgift) på Bukowskis.2 (Detta fotografi är donerat till Statens Porträttsamling på Gripsholms slott). Penn gjorde själv en stor donation av 100 av sina fotografier till Moderna Museet i Stockholm till minne av sin svenska hustru, Lisa Fonssagrives-Penn. 1985 fick han Hasselbladspriset.
Penn avled stilla i sin bostad på Manhattan den 7 oktober 2009. Han var äldre bror till regissören Arthur Penn." (Wikipedia)

"Niki de Saint Phalle, född Catherine-Marie-Agnès Fal de Saint Phalle 29 oktober 1930 i Neuilly-sur-Seine, Hauts-de-Seine, död 21 maj 2002 i San Diego, Kalifornien, var en fransk konstnär, bland annat känd i Sverige för sina stora och färgrika figurer med namnet "Paradiset" utanför Moderna museet i Stockholm. Niki de Saint Phalle har gjort många verk i samarbete med Jean Tinguely." (Wikipedia)

De bådar sol i morgon, kanske för att jag köpt nya gummistövlar!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
37 veckor sedan
Meditationsvandring
37 veckor sedan
Min sommarsäng
37 veckor sedan
Kyrkbröllop
37 veckor sedan
Skur efter skur........
37 veckor sedan