Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Fredag 22 Juli 2005 - Norge
Resealbum: Svalbard

Kryssning till Svalbard

14 dagars kryssning med "MS ARION" som utgår från Göteborg till
Geirangerfjorden, Hellesylt , Dalsnibba
Gravdal/Lofoten, Å, Vestvågöy, Nusfjord, Reine
Svalbard, Longyearbyen, Barentsburg, Ny Ålesund, Magdalenefjorden, Breerne
Honningsvåg, Nordkap
Tromsö
Nordfjorden, Olden, Briksdalsglaciären
Bergen, Bryggen, Flöien

Minnesanteckningar
Idag är det shorts som gäller. Äntligen lugnt. Stormen har bedarrat. Solen skiner precis som Geirangers vackra vattenfall - "7 systrarna". Vi glider ut ur fjorden. En dags vila i hamn.
På väg - på väg mot Ishavets visioner.

Lofoten andaktsfullt. Sitter på en sten med vy över hav och berg. Stillhet, endast vågskvalp. Landar i mig själv. Känner förväntan och spänning. Hur ser det ut däruppe i Ishavet? Is, isbjörnar vad??

Ute på Ishavet. Vet ej vilken dag i veckan det är. Man vänjer sig. Att ej ha fast mark under fötterna. Solglimt långt därborta. Havet glimmar spegelblankt. Vi söker valar med ögon och kameralinser ute på däck med filt och toppluva. En VAL!!! Ser stjärtfenan, hör sprutet. Storslaget!
Meditation vid havet. På däck. Då är livet nära! Tyst inre - själslig vila. Andäktighet!
Närbild av val ger stämning på båten. En val till, två valar simmar kring båten. Sprutfontäner - tafattlek. Vi söker med kameralinserna - där och där. Spetsbergen syns i bakgrunden. Tänk att vi är ombord på en båt!!

Det händer saker. Vi jagar isberg. Atmossfären är högstämd . Isbergen har blåa nyanser - bäst att se dem med teleobjektiv, om det ska bli något. På väg fram mot en valross. Ser imponerande ut. Avbryts av middagsklockan. 5-rätters. Byxlinningen börjar sitta hårt åt. Blir salladsvecka, när vi kommer hem!

Får veta, att det är lördag. Magdalenafjorden. Landstigning med tenderbåt. Sandö - fast jag tror, jag är i himlen. Kolsvart polarräv springer förbi, valross ute på isflak. Nära och långt! Gudomlig atmossfär och andäktig stämning. Naturnära frihet. Vi serveras varm romchoklad under parasolltak.

På återresa till fastlandet Norge. Läskigt! Full storm. Båten kränger. Horisonten åker upp och ner. Folk, stolar och bord ramlar i en enda röra. Sjösjukepiller med rödvin lugnar.
Adjö Svalbard, varför blev du så "arg", när vi reste iväg?

Märklig känsla, att sätta fötterna på fastlandets mark igen. Affärer, kommers, ösregn och snålblåst. Cappucino på mörk barservering. Nej, usch - jag vill inte landa än, låt det gunga under fötterna ett tag till. Har en skön ro inom mig. Vill behålla den!

Civilisationen återvänder obönhörligt. Shopping - äntligen en riktig norsk fiskartröja i rätt storlek tom. Vädret rättar till sig i Tromsö.
Maskeradbal på båten. Inhandlar peruk m.m. i Tromsö. Danstävling - hänger kvar fyra danser till buggen slår ut oss. Svårt att bugga på rullande dansgolv! Sista midnattssolen i Norges skärgård.

Möten:
Spansklärare ( lektion 1tim/dag)
Sångerska (djupa samtal)
Predikant (lgalen domedagsprofet)
Äldre dam (politiker)
Båtvärd (fantastiskt lugnande under stormen)

Omdöme:
Hänrivande, givande, ett med naturen. Måste åter till Svalbard, gärna vintertid, gärna med flyg!
Dela med andra:    

Kommentarer
Karinlorvik säger:
Trevlig läsning, du skriver bra!
Postat 2012-08-30 16:49  Anmäl
Femtioplus säger:
:) Vilken Resa du gjort...till olika platser men oxå genom dina olika möten med olika människor:)
Postat 2010-06-05 15:06  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan