Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Måndag 20 Maj 2013 - Kraków

Krakow, en snabbvisit.

Det har blivit mycket resande denna vår. En gång i månaden sedan i mars.

Tredje resan gick till Krakow i veckan, med mina seniorvänner. Vi flög från Stockholm, Arlanda med Norwegian. Flygtid 1 timme och 45 minuter.

Upphämtade på flygplatsen blev vi av minibuss och en trevlig svensktalande guide som berättade en del om Krakow på väg till vårt fina moderna hotell, beläget vid Krakows järnvägsstation och alldeles intill den gamla staden

Eftersom vi kom fram vid 13-tiden på dagen gick vi ganska omedelbart ut tillsammans för att äta lunch. Vi hittade en jättebra uteservering alldeles vid några av resterna av den gamla ringmuren.

Efter lunchen gick vi en kortare tur i de gamla delarna av staden. Vi tittade på de gamla fina husen och vi letade reda på en restaurang där vi beställde bord för middagen.

Vid stora torget inväntade vi på ett café jämnt klockslag för att uppleva trumpetaren i Mariakyrkans torn. Enligt historien fanns en väktare i tornet alla dygnets timmar under medeltiden. Han skulle blåsa trumpet vid fara som hotade staden. Vid ett tillfälle blev han dödad, av en armborstpil, mitt under trumpetsignalen. Denna händelse ”högtidlighålls” en gång i timmen genom att en trumpetare blåser samma signal idag och avbryter sig just där den ursprunglige väktaren dödades.
Efter trumpetsignalen vinkar dagens väktare och stänger luckan till fönstret där han stått.
Efter denna upplevelse återvände vi till hotellet för uppackning och lite vila.

På kvällen blev det restaurangbesök med för de allra flesta en jättelik schnitzel, vilken enligt vår guide är en mycket vanlig maträtt i Krakow.

Saltgruvan i Wieliczka
Nästa morgon åt vi givetvis en ordentlig hotellfrukost innan vi på nytt blev upphämtade av vår buss med guide. Dagens begivenhet, och resans höjdpunkt, var ett besök i saltgruvan i Wieliczka några kilometer utanför Krakow.

Saltgruvan är totalt 307 meter djup och har en total längd av gruvgångar på ca 300 kilometer.
Vi tog oss via 852 trappsteg ner till 135-metersnivån. Under ledning av vår guide besåg vi hela den publika delen av gruvan. En mycket imponerande attraktion med många skulpturer i salt och jättelika salar där salt utvunnits under lång tid. Gruvbesöket kan inte beskrivas i ord, möjligen i bild. För att förstå storheten måste du själv göra ett besök där.

Rundvandringen i gruvan avslutades med uppfart via den gamla gruvhissen. Därefter bar det åter av in till Krakow för lunch och fri rundvandring eller shopping i den jättelika gallerian som ligger granne med vårt hotell.

Sevärdheter

Krakow är Polens, till folkmängden, andra stad, en fin liten stad med
vackra hus i den gamla stadskärnan, Stare Miasto. Krakow finns med på UNESCOs Världsarvslista. Stadskärnan var tidigare kringbyggd med en mur med väktargång och vakttorn. Muren är numera till största delen riven men några rester finns kvar här och var. Där muren stod är det numera park.

Den gamla staden är inte större än att man under en dag lätt genomkorsar den kors och tvärs till fots, vilket jag gjorde under resterande delen av vår andra dag i Krakow.

I ena änden av den gamla staden ligger det vackra gamla slottet Wawel., på en kulle alldeles nere vid floden Wisla.

I Krakow ligger Polens gamla kungar begravda. Bland andra Sigismund III som även var kung av Sverige. Det var för övrigt han som flyttade Polens huvudstad från Krakow till Warsawa.

En given sevärdhet för många som besöker Krakow är förintelselägret Auschwitz som ligger bara ca 70 kilometer från Krakow. Ett besök där är dock ingen uppbygglig erfarenhet. Vi avstod därför från denna utflykt. Själv har jag besökt koncentrationslägret Dachau (i München) och en upplevelse liknande den är inget jag längtar efter även om det är nyttigt att påminnas om de hemskheter som utspelades under andra världskriget.

Det blev ändå två intensiva dygn i Krakow och jag kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka till denna vackra lilla stad.
Dela med andra:    

Kommentarer
Peroerik säger till Bibchen:
Jag tror verkligen att ni kommer att uppskatta Krakow. Jag önskar att vi haft mer tid där.
Postat 2013-05-28 21:45  Anmäl
Bibchen säger:
Tack för din text. Då vet jag vad vi ska se, när vi drar dit med våra polska vänner. De har nog sina förslag, men det är ju alltid kul att veta själv veta vad man vill se. :-)
Postat 2013-05-28 21:43  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet