Stöd Ukraina

Magnus_nerjas blogg

Tisdag 1 Maj 2007

Klimatbeskrivning Nerja

Nerja är en underbar plats att bo på.
När vi hade bestämt oss för att skapa något utomlands så är det ju många grejer som ska stämma för att det ska bli rätt. Jag är gammal geograf så jag började med att plocka fram gamla tabeller och ta reda på var Europas bästa klimat, framförallt vintertid, finns någonstans. Det visade sig vara den Spanska sydöstra kuststräckan, alltså Malaga på Costa del Sol och över Costa Tropical upp emot Alicante och Costa Blanca. Blev man ännu noggrannare och tittade på antal soltimmar så är Costa del Sol och kusten runt Almeria de enda som har mer än 3000 soltimmar per år. Kanarieöarna har knappt 2900 som en jämförelse. Jag hyrde därför en bil och körde flera gånger upp och ner längs kusten för att hitta rätt natur och ort vid havet. Almeriakusten är jätteful och ökenartad så den gick bort och längs Solkusten så är de flesta orter väster om Malaga rätt förskräckliga och överexploaterade. Öster om Malaga är det mer genuint och småskaligt och nog mer som Marbella etc. var för 25 år sedan. Dessutom så tillkommer det vad meteorologer kallar en mikroklimatisk bubbla från det skyddande Sierra Nevada och bergskedjan Almijara som rundar Nerja och här möter havet. Det innebär att medeltemperaturen är flera grader högre här vintertid än i Malaga som ligger bara 60 km västerut. Kuststräckan mellan Nerja och Motril 30 km österut heter därför Costa Tropical och det är bara här i Europa som man kan odla sockerrör, Chirrimoja, Avocado etc. Området ligger också i ett avrinningsområde för de regn som faller i bergen och är ovanligt grönt trots att det alltså faller väldigt lite regn här.
På min recogniseringstur tittade jag på de flesta orter längs kuststräckan men när jag väl kom till Nerja så var saken klar. Ingen annanstans så hade jag sett en så vacker liten Andalusisk stad med vitslammade hus, smidesjärn och blommor. Det är till och med byggförbud över tre våningar i innerstaden för att skydda den andalusiska småstadskänslan. Det var inte länge sedan man livnärde sig på jordbruk och fiske och en del gör det fortfarande så fiskarnas båtar ligger uppdragna på stränderna och tanter säljer grönsaker direkt från husdörren. Just att dett detta var en riktig liten stad som inte är uppbyggd runt turismen gjorde också ett starkt intryck. Den andalusiska kulturen, de fina stränderna, den dramatiska naturen och närheten till Malagas flygplats bidrog alltihopa till att det blev Nerja men bland det viktigaste var ändå klimatet. Ska man driva verksamhet och få ner folk från Sverige så räcker det inte med 13 grader och molnigt utan det behöver vara sol och uppemot 20 grader även mitt i vintern och det är det i princip bara Nerja som kan erbjuda i Europa. Jag bestämde mig alltså ganska snabbt och detta var i maj 2003.
Sedan vidtog en mängd resor innan vi hade vårt lilla hotell men det blir en senare historia.
Vill du läsa mer om Nerja och klimatet här så finns det t.ex. en artikel jag skrev för ett par år sedan om Nerja:
http://www.hostalsanmiguel.com/docs/Nerja-adv.pdf
och en beskrivning av klimatet här:
http://www.spaininvest.nu/html-documents/klimat.htm
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet