Stöd Ukraina

Veikens blogg

Söndag 23 Mars 2008

Kiel-Göteborg-Kiel

Hej på påskdagens förmiddag!

Vi valde i år att åka på en kryssning till Kiel istället för att fira påsk i Sverige. Vi reste ut på långfredagens kväll i vinterväder och hård blåst! Det var inte jättemycket folk ombord så det var ganska gott om plats.

Båten gungade så att gå rakt var inte att tänka på och snart var det ganska folktomt. Dom flesta satt nog i sina hytter, några var kanske dåliga, inte vet jag. Min kropp har inte fattat att man kan bli sjösjuk och mina reskompisar kände inte heller av sjön.

Efter god mat,lite att dricka och underhållning, var det läggdags. Båten är försedd med härliga Duxsängar och båtens rörelser gjorde att vi blev vaggade till sömns, härligt!

KL.07.15 på påskaftonsmorgon blev vi väckta av en högtalarröst som önskade oss välkomna till frukostmatsalen.

Mätta och belåtna gick vi sedan iland i Kiel! Ruskigt, ruggigt väder! Blåst och snö! Vi som hade hoppats på lite mera vår. Båten lägger ialla fall till mitt i stan och man kan komma och gå som man vill hela dan.

Gratisbuss upp till Citti för dom "nödvändiga inköpen" Väl ombord med varorna ut på stan igen. Kylan drev oss inomhus, så ett besök i kyrkan vid torget som förövrigt har väldigt vackra fönster och en del affärer fick släppa till lite värme.
Vi såg i alla fall ett körsbärsträd som blommade!
19.00 i går kväll började hemresan i mycket lugnare vatten. Vid halvtolvtiden passerade vi Stora Bältbron som är upplyst och det är fint att se den avtecknas mot himlen i mörkret. Efter ännu en god natts sömn var vi tillbaka i Göteborg och ett strålande vinterväder! Äntligen en klarblå himmel!
Ha det gott!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet