Stöd Ukraina

Veikens blogg

Lördag 8 Mars 2008 - Båstad

Båstad bokat

Ljuset har anlänt på morgnar och kvällar, vilket känns i hela kroppen. Nu är det förväntningar som råder, både inne och ute, fast dammråttorna i sina hörn tittar fram och nu är det verkligen dags att försöka utrota dom. Deras sätt att fortplanta sig måste vara speciellt, för någon dag efter rengöring ligger dom där igen och grinar åt oss.

Jag har i alla fall börjat gå till jobbet igen. Den långa vägen, som tar ca 40 min, underbart. Fåglarna sjunger för mig och i torsdags hörde jag en pigg hackspett på långt håll, det blir lite lättare på jobbet efter en sån promenad.

Naturen vaknar efter vintersömnen och något inom mig vaknar också:
Lusten att boka nya upplevelser på semestern.
Vad ska vi göra i år?
Jag vill till Båstad igen!

Båstad har gett mig ett av mina finaste minnen alla kategorier:
Tomas Ledin hade en konsert inne på tennis stadion , vi satt med något att dricka och en räkmacka på en filt på ”snikens kulle” ( göteborgska för att uppleva något gratis utanför en arena) på stranden utanför.
Vädret toppklass, ca 25 grader och en sol som försvann bakom horisonten ner i havet, samtidigt som Ledins musik och sång nådde våra öron. Vi var långt ifrån ensamma på snikens kulle, många hade med sig värmeljus som nersatta i sanden tändes ett efter ett.
Jag kan fortfarande känna den känsla av lycka som infann sig.

Vi har nu bokat och ska bo på pensionat Enehall i slutet av juli.
Förra året var ett av våra barnbarn lite bekymrat över att vi skulle bo på pensionat:
”Kan dom inte klara sig själva längre nu? Dom jobbar ju fortfarande! Dom får inte glömma att packa blöjor!”
Svenska språket är inte lätt! Pensionat-Pension-Pensionär.
Hur som helst, det ska bli härligt att komma tillbaka!
Båstad håll i dig, till sommaren kommer vi!

Nej, nej jag har INTE glömt våren om nu någon trodde det!
Rabatter ska fixas och jakten på mördarsniglar påbörjas.
Dela med andra:    

Kommentarer
Keju säger:
Välkommen till Båstad! Det är min hemort och man blir då lätt "hemmablind". Vi flyr gärna sommar Båstad några veckor i början av sommaren. Man behöver komma bort för att uppskatta allt här hemma.
Visst är det fint på Bjäre. När vi får besök uppifrån landet gör vi gärna en rundtur Båstad-Kattvik-Torekov och då ser man det vackra med nya ögon och känner sig lite som turist. Nu hoppas vi på en fin sommar med sköna kvällar då vi kan ta cykeln in till Båstad och tjuvlyssna på konserterna på tennisstadion.
Postat 2008-03-08 13:26  Anmäl
Paulina491 säger:
Ja, vem kan motstå Båstad, inte jag iaf. Vi hade en gång i tiden ett "sommarpalats" dvs en liten badstuga vid havet i Mellbystrand, där man med nöd och näppe fick plats att sova! Men det var verkligen ett "sommarpalats". Gå barfota genom sanddynerna, rakt ner till stranden, antingen gick man mot Båstad eller mot Halmstad om mornarna när solen var på väg upp och sena kvällar, när solen nästan var på nedgång var det dags för nästa promenad längs vattenbrynet. Fötterna var efter dessa vistelser lena som barnrumpor, för att inte tala om själen. - Kort sagt, din blogg minner mig om livets goda, som finns där varje dag, bara man höjer blicken och inser det.
Postat 2008-03-08 11:21  Anmäl
Cra51 säger:
Härligt!!
Postat 2008-03-08 10:40  Anmäl
Eleonora säger:
Heja Veiken! Tack för dina underbara bilder, jag känner verkligen din längtan. Båstad har vi varit och cyklat runt i, ja, hela Bjäre halvön är fantatiskt vacker. Visst längtar man, även om det blir att klippa gräs, luka i rabatterna och plocka dessa äckliga slemmiga sniglar.

Eleonora
Postat 2008-03-08 10:15  Anmäl
Gullsing säger:
Hej Veiken

Jag har samma längtan till våren och sommaren, som du har. Båstad har vi redan varit i nu på våren. Men det är inte detsamma som Båstad på sommaren. Heja Båstad!

Gilla
Postat 2008-03-08 09:52  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Markow
Markow säger om Veikens bild "Vy från Café Utsikten":
Vacker Vacker Vacker...Vyn ut över Laholmsbukten är fin minsann!
13 maj 2009 13:00
Crista
Crista säger om Veikens bild "Efter regn kommer solsken":
Ser härligt ut...även om det inte är..ja du vet :-)
23 augusti 2008 21:13
Gullsing
Gullsing säger om Veikens bild "På väg till jobbet":
Det var en vacker skogsglänta. Gilla
9 juni 2008 15:32