Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 23 Maj 2019 - Gurgaon

Jharsa Village.

När jag ändå mest bara går och väntar på olika besked så tänkte jag ge er lite information om Jharsa Village där jag bor. Efter indiska mått så är det inte särskilt stort, men sträcker sig ändå över några kvarter och de kan vara ganska stora i utkanterna av sådana här megastäder. Det räcker då till för att folkmängden ska uppgå till dryga 32000 innevånare. Gott och väl som en mellanstor svensk stad alltså.

Den delen av byn där jag bor ligger nära ett stort sjukhus och här vimlar av apotek och andra medicinska tjänster. Många av de guesthouse och småhotell som finns betjänar anhöriga till patienter, eller patienter som väntar på någon vård.

Restauranger är det som jag tidigare sagt gott om. Förutom de renodlat indiska så är det mycket kinesisk och arabisk mat som serveras, tillsammans med afganskt krubb. Så här finns att välja på.

Under de här veckorna jag varit här, både före och efter trippen till Nepal, så har jag dock inte sett en enda västerlänning i området.

Restaurangrr var det gott om ja, men barer är det värre med. Vill man ha en öl till maten så får man åka tuktuk en ganska lång bit bort. Förra helgen tog jag mig en sådan tur och belönades med lite god mat samt några Tuborg. Nu har jag hittat en bar på lite närmare håll, som ska ligga bara 750 meter bort. Precis utanför Jharsas område. Ska nog ta mig en promenad bort för att kolla vad de kan bjuda på.

Annars börjar jag faktiskt få lite svar på en del av mina mailförfrågningar. Ännu så länge inga direkt goda nyheter, men ändå. Jag fick ett svar från Istanbul att det skulle gå att skicka cykeln dit och de kunde även fixa med försäkring och grönt kort för bågen. Tyvärr så var det alldeles för dyrt, så det blir inte aktuellt.

Binu jobbar nere på sin kant med en NoC. Som vanligt så ställer det här valet i Indien till det då många kontor håller stängt. Men han hoppas kunna ge mig besked inom kort.

Jag har också fått en kontakt på svensk bilprovning för att kunna få något besked om det går att få min motorcykel igenom en besiktning i Sverige. Som vanligt så får man inga raka besked utan mest bara en kanslisvensk beskrivning över vilka regler som gäller. Vilket med andra ord vare sig säger bu eller bä.

Häromdagen, så fick jag också ett mail från den grekiska tullen där man ville veta hur man kunde hjälpa mig. Efter att jag förklarat vad jag ville veta, så har det dock återigen blivit tyst därifrån. Men förhoppningsvis kanske de hör av sig igen.

Jag har hört av mig till ett antal flyttbyråer och fraktbolag via mailen, men än så länge är det inga svar. Härom kvällen så knallade jag därför över till det lokala postkontoret för att höra om jag kunde skicka saker den vägen hem till Sverige. Det gick naturligtvis inte, men via huvudpostkontoret inne i Delhi kanske det skulle kunna gå. Vi får se!

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Hejaconny:
Usch ja.......det är förskräckligt så det kan gå ;-))

Nja, i bästa fall är jag nog hemma i slutet på augusti.

Jag måste nog ned till Kearala igen för att få motorcykeln såld.
Postat 2019-05-25 18:57  Anmäl
Hejaconny säger:
Äsch, tråkigt det också! hoppas du hinner hem till blommande syrener. Här är vi annars uppåt med Finland i hockey final 🇫🇮🇫🇮🇫🇮
Postat 2019-05-25 18:30  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Hejaconny:
Ja, det gör jag också. Men det ser inte ljust ut. Har idag också fått besked att ska jag sälja den härnere, måste jag tillbaka till Kerala. Indisk byråkrati!

Hälsa alla/Conny
Postat 2019-05-25 13:59  Anmäl
Hejaconny säger:
Håller ändå tummarna för någon lycklig öppning i möjligheten att ta hojen vidare. Kämpa på !
Postat 2019-05-25 13:43  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Ja, ni får ha det så bra själva bland katakomberna. Ät nu inte för mycket pizza och ta det försiktigt med birran.
Postat 2019-05-25 05:46  Anmäl
Postis19 säger:
Ha det gott mannen hälsar 3 signores i Rom
Postat 2019-05-24 21:01  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
1 vecka sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan