Stöd Ukraina

Flys blogg

Söndag 27 Oktober 2019 - Longji
Resealbum: Rundresa i Kina

Inrikesflyg - Longji och risterrasser

Idag ska vi flyga inrikes till Guilin, och det plan vi skulle flyga med var inställt, så vi fick ta ett tidigare flyg, vilket innebar att det blev väckning kl. 04,00 idag, och vi avreste 04,30, men fick ett frukostpaket med oss som vi kunde äta på bussen fram till flygplatsen. Vi skulle flyga 7, men flyget hade tekniska problem så vi blev försenade 1 timme. Landade runt 10,30. Här hämtade en buss oss och körde oss till Longji, men sista delen uppför berget var det shuttlebuss i 40 minuter, för vanliga bussar kan inte köra på de krokiga vägarna.
Väl framme där handlade jag en paraply och regnställ då det var regn på gång. Sista 30 min uppför berget till vårt hotell fick vi gå till fots, och det var ganska brant stundtals och trappor utan räcke. Uppför hade jag bokat bärare, som bar mig i vagn uppför hela denna strapats – Detta endast för att jag tyckte det skulle vara kul att pröva, för när får man leva som kejsare och bli buren av 2 människor?! ;-) Detta är turistiskt, och utförarna blir lite sura om inte någon blir buren, för då tjänar de inte pengar – Kostade 350 cny, och det var det värt för upplevelsen. Väl uppe var det gemensam lunch, och det var ett trevligt hotell och mysiga rum. På em fick vi en rundtur, för gick man ännu längre upp så fick man bra bild av risterrasserna. Tyvärr var vädret regnigt och disigt så det blev inte så magiskt som jag hoppats på, men det var ändå en höjdpunkt på resan!
På kvällen var det gemensam, och mysig middag. Maten vi fick på nästan alla ställen var olika rätter serverade på ett runt bord och där man snurrade innerdelen så att man kunde ta lite av varje rätt – Blev lite enformigt till slut och det var ingen gourmetmat precis, men absolut ätbar!

När det gäller sjukvården i Kina så finns det en bas för alla, men den är ineffektiv och det är långa köer och det innefattar inte alla sjukdomar. Mutor förekommer också s.k ”Röda kuvert”. Många har också försäkringar via företagen de jobbar på.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
39 veckor sedan
Långa promenader
39 veckor sedan
Kvällen var bäst
39 veckor sedan
Avfärd
39 veckor sedan
Sista dagen
47 veckor sedan