Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Måndag 16 Februari 2015 - Sandugan

I jakt på sovplats.

Stället jag bodde på i natt var ett riktigt backpackerställe. Fullt av danska småflickor i 20-årsåldern. En god frukost ingick i priset och jag lät mig väl smaka. Det fanns två avgångar ned till Siquijor, en på förmiddagen och en på kvällen. Jag valde den första då jag inte ville leta efter bostad mitt i natten. Det var nog klokt. Jag brukar nästan aldrig boka logi i förväg då jag vill vara fri att ändra mina planer i sista stund. Normalt har det visat sig fungera alldeles utmärkt, men här nere var det en helt annan femma. Fick tag i en kille som körde mig runt på sin tricykle. Vi uppsökte säkert tio olika resorts och ffick hela tiden till svar att det var fullbokat. Testade ett sista ställe och fick napp där, men då tyckte jag att det var för dyrt för den klass som bygget höll. Min förare började då prata om en vän som hade något ledigt rum. Så det hela slutade med att jag nu bor i ett rum med egen ingång och badrum hemma hos en medelålders dam. Betalar bara en tredjedel av vad de frågade efter på det sista stället. Dessutom är det mycket fräschare här. Enda nackdelen är att här finns ingen restaurant och heller inga andra gäster. Det finns dock några av de resorts jag var och tittade på tidigare bara någon kilometer eller så bort och de promenaderna gör mig ingenting. Dessutom har jag gjort upp med en man om att hyra en motorcykel av honom i tre dagar. Kan vara intressant att fara runt och se ön. Den är bara 72 kilometer i omkrets pluts att det går vägar även rakt över ön.

En skapligt lång och intensiv dag börjar lida mot sitt slut. Sitter på en av resorterna och har fått i mig en portion av deras alldeles egna variant på Nasi Goreng. Här kör man med stekt saffransris, ett helt ägg på topp och garnerat med strimlad omelett. Dessutom har man som ytterligare garnering någon slags chips med räksmak. Men det gick att äta det också. Dags nu att leta sig hem i kvällsmörkret. Det blir verkligen mörkt här.......och tämligen fort.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Tjabba grabba!

Kommer ihåg när VIK slog Sunne med liknande siffror en sisådär tolv år sedan. Ska Hallsta göra samma resa??

Tyvärr börjar det snart bli dags att planera färden tillbaka upp mot Manilla. Förmodligen får jag ta en liten flygtur mot slutet.

Sköt om er/Conny
Postat 2015-02-18 11:07  Anmäl
Postis19 säger:
Man blir lite avis på dej gamle man, medans en annan får slita och släppa så får du glida runt och uppleva både det ena och det andra.
Har idag varit och sett Hallsta förnedra Sunne, Hallsta vann med 6-1, returmöte på fredag.
Ha det gott
Postman
Postat 2015-02-17 21:19  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
7 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
9 veckor sedan
Sista rycket!
9 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
9 veckor sedan
Stillheten.
10 veckor sedan