Stöd Ukraina

Erikcjolssons blogg

Torsdag 31 Augusti 2017 - Göteborg

Hur hänger kost och idrott ihop egentligen?

Då var det äntligen dags, ett av mina absoluta favoritämnen, nämligen; kostens betydelse för optimal prestation och välmående. Detta är så viktigt och betydelsefullt att jag kommer återvända till ämnet kontinuerligt. Samt förstås, att ämnet är så pass stort att det inte går att täcka i ett enda inlägg. Sedan tycker jag dessutom att det är extra spännande då det är ett hett ämne där det finns en mängd olika uppfattningar och idéer om vad som faktiskt funkar och är bäst. Ja, det är helt enkelt en djungel där ute. Vad ska man äta egentligen inför ett lopp? Vad ska man äta efteråt? Hur ska man ladda och vad bör man äta till vardags?

Eller så är det inte alls särskilt komplicerat utan faktiskt ett väldigt enkelt ämne utan några större konstigheter. Jag tycker faktiskt att det är så som är fallet, väl medveten om hur många olika så kallade dieter det finns där ute och vad som är mångas vardagskost. Kort och gott, så förespråkar jag en anti-inflammatorisk kost, baserad på fakta, vetenskap, erfarenheter från många erfarna elitidrottare, samt vår genetiska uppbyggnad. Det vill säga, kost vi är gjorda för. Denna kost kan ibland benämnas Paleo, eller Paleolitisk kost.

Det som är speciellt med denna kost är att den baseras i hög grad på fakta och vetenskap samtidigt som den går tvärs emot våra mer traditionella kostvanor. Den är helt enkelt, i viss mån, utifrån vår traditionella uppfattning de senaste 50 åren eller så, något kontroversiell.

Inom denna anti-inflammatoriska Paleo kost finns det åtta koncept. Det är möjligt det finns flera eller andra, men här utgår jag från modellen framtagen av Mark Sisson, som bland annat skrivit the Primal Blueprint. Notera att koncepten berör kost väldigt mycket, men också träning och genernas betydelse. För trots allt så hänger det ihop. I dessa koncept framgår också hur exempelvis knäont kan hänga ihop med vad man stoppar i sig. En del saker som vi tidigare kanske inte ens har kopplat samman. Följer man koncepten och förstår hur de hänger ihop kommer man långsiktigt vinna stora hälsofördelar. Koncepten är:

1. Du kan omprogrammera dina gener,
2. Ledtrådar till optimalt genuttryck står att finna i den mänskliga evolutionen,
3. Din kropp föredrar att bränna fett framför kolhydrater,
4. 80 procent av din kroppskomposition bestämts av hur du äter,
5. Spannmål är helt meningslöst,
6. Mättat fett och kolesterol är inte din fiende,
7. Träning är ineffektivt för viktkontroll,
8. Maximal fitness (styrka och kondition), kan nås genom minimalt med tid och med högintensiva träningspass,

Jag kommer fördjupa mig i koncepten framöver. Men bara här har vi många utmaningar mot konventionell visdom. Exempelvis nummer fem, ”spannmål är helt meningslöst”. Ok, intressant. Många är de ”pastapartyn” som ordnas innan tävlingar och motionslopp där många verkligen trycker i sig så mycket pasta som möjligt för att just kolhydratladda dagen innan ett viktigt lopp. Jag vet, för jag har gjort precis detta. Eller att 80 procent av min kroppskomposition bestäms av vad jag äter? Förr, kunde jag själv gå till gymmet, träna stenhårt under kanske en timme, och därefter äta vad som nu råkade finnas i kylskåpet. Jag kopplade nog aldrig ihop kostens betydelse med min kroppskomposition. Som mest trodde jag att efter träningspass så kunde jag äta precis vad som helst, för allt skulle bara förbrännas.

Och så här fortsätter det. Idag följer jag dessa koncept aktivt och jag känner mig starkare och piggare än någonsin. Samtidigt finns det alltid mer att lära och ta till mig. Bland annat sprang jag Midnattsloppet här i Göteborg förra helgen vilket gick väldigt bra, delvis tack vare koncepten men också på grund av bra träningsrutiner. Även detta kommer jag ta upp framöver.

Men nu är jag nyfiken. Vad tycker ni läsare om detta? Vad säger er ryggmärgsreflex om koncepten? Är de helt fel? Jag kanske är ute och cyklar, eller det kanske finns många därute som redan är helt inne på detta?

Inlägget publiceras också i kortform på Reseguidens diskussionsforum,

Varma hälsningar
/Erik
Ambassadör för Reseguiden
Certifierad Äventyrare


Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet