Stöd Ukraina

Petsods blogg

Onsdag 10 Januari 2018 - Hong Kong
Resealbum: Down Under Tour

Hongkong

Måndag 8/1. Ytterligare en het dag i Sydney. Sky News rapporterar om alla de olika vörnerokird som slogs under söndagen. 47 grader i Penrith i västra Sydney var högsta uppmätta temperaturen någonsin (79 år). Sydney med drygt 40 grader var varmaste på 18 år etc, etc. nästan lika varmt idag, men mulet på förmiddagen. Jag och Anneli gick upp 07.00 och gick en promenad längs kajerna ned mot Harbour Bridge. Ett jättefint promenadstråk som delvis är under uppbyggnad. Vi rundade udden in mot bron och sen fortsatte vi under bron och vidare mot The Rocks och Circular Quay, innan vi vände tillbaka till hotellet. En vandring på cirka en timme. Rekommenderas! Det mörks i gatubilden att det är arbetsdag igen efter alla helger. Många kostymer och dräkter som med kaffemuggar i högsta hugg skyndar över gatorna vid övergångsställena. Efter promenad och frukost delade vi på oss. Jag och Viking tog 333:an till Bondi. Vi ville bada mer och chansade på att solen fanns där. Det gjorde den! Strålande sol till fram till 17-tiden då det snabbt drog ihop sig till regn. Sista kvällen åt vi hemkörd pizza och sushi på hotellet. Jag, Anneli och Ellen gick en runda runt Darling Harbour. Vilket folkliv en vanlig måndagkväll! Fina vyer med alla skyltar, upplysta hus m.m. Hade jag kameran med mig? Nej, för flesta gången hade jag ingen kamera alls med mig! Allt låg nedpackat inför morgondagens tidiga flyg. Tack Sydney, för denna gång. Snart tillbaka. Tack också till hotell Napoleon on Kent. Toppenhotell! Ingen lyx, men rent och snyggt och ett superläge mitt i smeten!

Tisdag 9/1. Uppe tidigt. Klockan på 04.30. Förbeställd taxi (2 st.) stod och väntade utanför hotellet 05.30. Tog oss genom ett varmt men regnigt Sydney till flygplatsen terminal 1F International departures för AUD 120 totalt. Det har åskat och blixtrat rejält hela natten och nu öser regnet ned. Säkert en konsekvens av det extremt varma vädret. Sitter nu på Cathay Pacifics Airbus till Hongkong. Vi kom iväg en timme försenade och har de senaste 2-3 timmarna flugit över Australiens ”Red Centre”. Det är oändligt. Vädret är klart och man kan se vägar och (mycket) enstaka hus. Undrar hur det är att leva här ute? Nu är det 1,5 timmar kvar till landning i Hongkong. Drygt. Vi flyger just nu över Indonesien och Filippinerna och dess tusentals öar. Passerade just Cebu. På 12 000 meters höjd... Landar om en knapp timme. +8 grader i Hongkong! Landade vid 16-tiden i ett dimmigt och kallt Hongkong. Efter att snabbt tagit oss igenom pass- och tullkontroll, tog vi tåget, MRT Airport Express, 20 minuter till Kowloon. Men först köpte vi biljetter, busskort och SIM-kort på flygplatsen. SIM-korten kostade HKD 118 för 5Mb i en vecka. Vi köpte som vanligt ett var. Även om det finns free wi-fi överallt ör det skönt att kunna nå varann hela tiden. Biljetterna till tåget kostade HKD 374 enkel resa för alla. Kolla på olika grupprabatter. Vi fick bra hjälp av tjejen i Hongkongs citys informationsdisk! Köpte Octopuskort till alla. Barn under 11 år åker på barnkort och plötsligt var Viking bara 11... Själva korten kostar HKD 50 och sedan laddar man med pengar. Vi laddade med HKD 100 på varje. Allmänna kommunikationer är billiga. Octopuskorten kan endast köpas och laddas med kontanter! Överhuvudtaget verkar man behöva kontanter i Hongkong även om man tror något annat. Hör blandas gammalt med nytt, även när det gäller betalningsmedel. I Kowloon tog vi gratis hotel shuttle till vårt hotell. Shuttle-bussen utgår från någon an av K- gaterna en hissfärd upp. Vårt hotell ligger på Waterloo Road i Kowloon och är ett jättefint, 19 våningar högt hotell med pool och gym på taket. Vi har två fina familjerum på nionde våningen med en dubbel- och en enkelbädd i varje. Alla var trötta, men jag Sixten och Ellen gick en runda i de kyliga omgivningarna. Man ser verkligen på bussar, affärer, hus och restauranger etc att man är i Kina! Anneli, Ester och Viking gick och lade. Viking var övertrött och letade tomater bakom gardinerna! Nu när jag skriver är det onsdag morgon 8.00 och vi gör oss redo för flesta dagen i Kina.
Dela med andra:    

Kommentarer
Karin säger:
Tusen tack, då ska jag leta efter Toto vid utgången :)
Postat 2018-01-17 08:29  Anmäl
Petsod säger till Karin:
Toto
Postat 2018-01-16 18:20  Anmäl
Petsod säger:
Fel igen. ToTo ska det vara. Finns vid utgången på flygplatsen. 7 Eleven har dem också.
Postat 2018-01-16 18:19  Anmäl
Petsod säger:
Nu sa jag fel. Telstra är Australien. Tror det hette 1010 i Hongkong. Kul att du haft hjälp av bloggen!
Postat 2018-01-16 12:24  Anmäl
Petsod säger:
Hej.
Vi använde Telstra och det funkade perfekt. Köpte 10G i en vecka för 10 dollar. Telstra (och även andra operatörer) har diskar när du går ut från flygplatsen.
Postat 2018-01-16 09:24  Anmäl
Karin säger:
Hej! Ska till Hongkong på fredag och får så mkt hjälp av att läsa dina blogginlägg, tack! En liten fråga, har en liten portabel wifi router som jag brukar köpa sim-kort till när jag är ute och far och läste att ni också köpte det på flygplatsen. Kan du rekommendera något speciellt företag/operatör som funkade för er? Måste vara effektiv på flp så tänkte vara så förberedd som möjligt :) Tack! / Karin
Postat 2018-01-16 08:05  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
4 år sedan
Hongkong
4 år sedan
Sydney
4 år sedan
Sista dagen!
4 år sedan
Nyår!
4 år sedan