Stöd Ukraina

Travellovers blogg

Fredag 6 Juli 2007
Resealbum: Kreta

Hemma igen! Kreta var underbart!

Hej allihopa! Nu är jag äntligen hemma igen ifrån en underbar vecka på VARMA Kreta =) Minst 38 grader och inte ett moln på himlen, varje dag! =) Vi var i en liten ort som hette Agia Marina, det fanns inte så mycket att göra och köpa där, så vi brukade gå till den större orten Platanias varje kväll, det tog ca 25 minuter at gå dit.
Vi var på stranden varje dag! Stranden var helt ok, men vattnet var underbart. Det var det finaste vattnet jag sett, alldeles kristallklart var det, och fin botten också, det var så klart att man kunde se fiskar på botten!
Men sanden blev väldigt varm framåt eftermiddagen, man var tvungen att springa till vattnet! =)
Solstolarna var också bra och billiga att hyra =) Maten var jättegod av det jag smakade på! Särskilt "Kreta Souvlaki" och Moussaka ! Tzatsikin var också fruktansvärt god! Igår (torsdag) var vi i Chania, Kretas näst största stad med 65.000 invånare. Det var väldigt fint i hamnen med den turkiska mosken och de mysiga gränderna vid havet.
Saluhallen besökte vi också, den var dock inte så fin. Men det var värt ett besök! Bussen tog vi hem på eftermiddagen efter vi hade ätit Moussaka på en bra resturang i Chania! Sedan tog vi ett sista dopp innan vi åt Souvlaki på en resturang, vid klockan sju på kvällen kom transfern till flyget. Flyget var 50 minuter försenat, så vi var inte i Säve förrän klockan halv två på natten. Men vi fick inte lägga oss förrän halv fem, då vi hade hittat min hamster som tyvärr hade rymt på grund av att en person som skulle ta hand om han glömde stänga buren. Efter 2 timmars letande hittade vi den lilla stackarn. I alla fall, så ska vi inte prata mer om det nu! =) Kreta var en väldigt fin ö tyckte vi, den femte kvällen åkte vi med ett tåg, kallad för "det lilla roliga tåget". Tåget åkte upp för bergen, det var en fantastiskt utsikt där uppe. Vi stannade och skådade en kyrka i en grotta, ett jättestor olivträd fick vi också se! En bra utlflykt att rekomendera! Annars så gjorde vi inte så mycket mer än detta, bada var ju roligast =)
En sak som vi lade märke till, var att det var väldigt dammigt och skräpigt på Kreta. När man gick förbi folks trädgårdar lade det massa skräp i trädgården och det var fullt med höns som gick bland skräpet. Det var även många vanvårdade hundar, de fick sitta i en liten bur på den dammiga marken.
I övrigt så var naturen väldigt fin på Kreta, många höga berg var det!

Jag kan verkligen rekomendera Kreta, men åk till ett större ort, det blir roligare då! Fast vi hade roligt ändå och det var verkligen en trevlig och avslappnande semester på en väldigt fin ö! =)

Ha det så bra !
Dela med andra:    

Kommentarer
Legusta säger:
Chania var för mycket trafik, greker som kör som galningar. Platanias där jag bodde hade en ful strand med mycket vågor (som vid det tillfället tagit 3 liv). Men bra uteliv, mat mm
Det Kreta som tagit mitt hjärta är och kommer att förbli Paleochora även om det ligger långt sydväst på motsatt sida av ön.
Postat 2007-08-03 11:52  Anmäl
Legusta säger:
Det Kreta du sett gillade jag inte, centralt ok med flera uteställen. Men det finaste stället jag sett när jag rest runt västra Kreta var Paleochora, en mycket lugnt ställe med två stränder (en sandstrand och en med vacker behaglig småsten). Se min blogg för tips och bilder. http://www.reseguiden.se/minsida/legusta/blogg/3383
Postat 2007-08-03 11:06  Anmäl
Jaggillarv8 säger:
Hej. Jag var på kreta i april. o jag skulle inte rekomendera en större ort. det var jätte skönt att vara på agria marina, där de inte va så mycke folk. speciellt på kvällarna på standen. vi var nästen helt ensamma när vi tag kvällsdoppet. helt underbar!
Postat 2007-07-25 12:02  Anmäl
Vattnet i Grekland är härligt! =)
Postat 2007-07-22 21:17  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Naturkatastrofer i USA
12 år sedan
Så var man hemma
13 år sedan
Det har blıvıt dags....
13 år sedan
VARMT!
13 år sedan
Quad Safari
13 år sedan