Stöd Ukraina

Laplanders blogg

Torsdag 16 November 2006

Hemkommen.

Vi har precis kommit hem från kreta dit vi fick tag på en billig specificerad sista minuten resa. vi använde veckan till att vandra , åkte runt tre dagar med bil och naturligtvis så har vi badat och solat dessemellan.
Tanken var väl först och främst att ta det lugnt och se oss omkring litet och hittade vi inte så mycket att göra så kunde vi ju alltid bada om vädret tillät detta.

När vi väl landat på Kreta så verkade det inte som att det skulle bli så lyckat för det var bara 14 grader varmt när vi anlände vid lunchtid och det blåste en isande nordvind mot oss när vi väntade på bussen som skulle ta oss den dryga milen till vårt hotell.

När vi anlände till hotellet så kunde vi bara konstatera att det var lika kallt där som på flygplatsen, så vi bestämde senare att vi skulle passa på att hyra bil de kommande tre dagarna för att se oss om nu när vädret inte tillät oss att bada och sola som vi nog ändå hade hoppats på, trots att vi var fullt medvetna om att det var en chansning att åka till Kreta så här sent på säsongen.

På eftermiddagen nästa dag anlände hyrbilen och det kändes ganska löjligt när hyrbilskillen skulle visa oss var A-C knappen satt på "vår" hyrbil när han satt klädd i vinterjacka och i nästa andetag berättade att de nu hade lika kallt som de brukar ha under jul och nyår.

Dagen efter vaknade vi upp till ett strålande väder.men nu när vi hyrt bil så var det väl bara att utnyttja dessa dygn till att se oss omkring på ön och dessurtom så kunde vi nu leta oss till mer avlägsna stränder för att njuta av sol och bad där.
När vi åkte runt så blev vi förvånade över hur mycket vackert det fanns att se på kreta, vi hade förvisso hört mycket possitivt om denna ö, men blev ändå överraskad av all vacker natur och dessa vackra och charmiga byar som finns överallt på landsbygden.
Städerna på den nordvästra kusten däremot var väl ungefär som städer i tex. Turkiet dvs. ganska ruffiga utan någon större charm men ett undantag tycker jag nog att Chania är, det var en ganska fin stad som var lagom stor att vandra runt i, dessutom så finns ett ganska brett utbud av restauranger och affärer att välja på.
Turistområderna på nordkusten är väl som turistområden mest men det finns väl en och annan pärla skulle man väl kunna säga och vi trivdes alldeles utmärkt vid vår vistelse där.
Dessutom så ligger aldrig sydkusten långt borta och att ta sig dit är som att komma till en annan ö och på väg dit så passerar man de vackra bergen mitt på ön.

Nu var det väl så att de flesta hotellen stängt för säsongen så det var otroligt lugnt där nu, men jag kan tänka mig att det är ett fasligt hålligång här under högsäsongen men det är inget jag saknade särskillt mycket under vistelsen där.

Vill man däremot ha lugn och ro så var det rätt att åka nu när turisterna lyste med sin frånvaro, vi var till exempel själva vid elefonisos som är kretas mest berömda strand vilken visade sig vara en helt underbar plats där det säket skulle rymmas tusentals solbadare men där var nu vi som sagt helt själva strosade fram längsmed den vita stranden och till barnas förtjusning plockade av de snäckor som låg i små drivor utmed stranden.

Vi tillbringade en dag med att ströva omkring på Knossospallatsets område och där var det också väldigt lugnt med kanske 150-200 personer denna soliga och vackra dag, i vanliga fall så anländer det tydligen stora mängder folk till denna plats varja dag.
Nu får jag det att låta som att vi är folkskygga men så är det inte alls vi tycker om att det finns folk runt oss men det finns alltid gränser även för det och under högsäsong så kan det bli ganska påfrestande med att det är mer turister än lokalbefolkning på orten ifråga.
Men jag vet att det finns folk som älskar att tillbringa sina semestrar i stora städer med ett myller av folk, men det är då inget för mig och det är väl tur att vi alla är olika annars skulle inte jag kunna njuta av mina lugna stunder.

Det finns även en annan fördel med att resa under lågsäsong och det är att prisbilden är en helt annan då, vi betalade endast 11,500kr för två vuxna och två barn på ett specificerat fyrstjärnigt lägenhetshotell detta var ca7000kr under ordinarie pris vid denna tid men pga. svårigheter att sälja slut på platserna så rear man ut resorna och det kan man väl tycka är helt ok och det är ju just detta sistaminuten går ut på,dessutom så är hyrbilar och annat också billigare under lågsäsong.

Vi har åkt på flera sista minuten både specificerade och ospec. och har väl varit väldigt nöjda med dessa resor, men man kan ju naturligtvis ha oturen att hela familjen inte hamnar på samma hotell osv. vid ospec. resa om man inte betalar extra för att slippa dessa "missöden" men jag har svårt att tro att resebolaget skulle dela en familj med vilja om det finns platser på samma hotell där de brukar inhysa folk.

dessutom så har vi hamnat på ganska bra hotell på våra sistaminuten resor och det beror säkert på att resebolaget får ett bättre pris på boende om de före säsongen tingar på visst många bäddar och det finns ju ingen större vinning med att bolaget inhyser folk på något "sunkhotell "(speciellt under lågsäsong) när de är uppbundna på ett visst antal platser på ett annat "ordinarie" hotell, under högsäsong däremot när ordinarie hotell kanske är fullbokade så kanske man kan ha oturen att hamna på ett mindre bra hotell. detta är min uppfattning av det hela men jag har inget bevis för att det verkligen är så.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vilken sommar!
13 år sedan
Fisket avslutat.
14 år sedan
Fisket avslutat.
14 år sedan
Lanzarote här kommer vi.
14 år sedan
Höstrusk.
14 år sedan