Stöd Ukraina

Metalgirls blogg

Torsdag 20 November 2008 - Louang Prabang

Helvetesresan!

Vaknade kl 5 och kände att jag mådde illa. Gick upp på toa flera gånger då jag var väldigt dålig i magen. Hoppades att det skulle gå över fort eftersom vi skulle åka buss till Vang Vieng klockan 8. Tyvärr blev det inte bättre alls utan bara sämre och när Bobo vaknade låg jag inne på toa & spydde :( Bobo undrade ifall jag verkligen orkade sitta på en buss i 6 timmar. Det kände jag inte alls för men jag ville ju verkligen till Vang Vieng (hade tjatat i 3 dagar om att vi måste dit) och dessutom så hade vi redan betalat för resan. Så jag tog 2 imodium och lite vatten, som jag spydde upp 10 sekunder senare =D Slutade med att vi åkte ändå för vi hade blivit lovade att det skulle finnas toalett på bussen, vilket inte är en självklarhet i Laos där vissa bussar istället bara tar toalettpauser då och då. Toaletten visade sig vara väldigt liten, trång, äcklig och man fick huka sig för att komma in på den. Första timmarna av resan fick jag springa på toaletten ungefär var 10:e minut för både kräk & bajs, usch! Ibland fick jag ta med mig en påse (att spy i) på vägen till toan, ifall det var kö. Tillslut började folk kolla undrande på mig. Efter ca 3 timmar stannade bussen för en bensträckare. Jag gick utt för att ta lite luft och satte mig & vilade vid vägkanten, var helt slut. Plötsligt kände jag en hand på min axel och såg en ung tjej som frågade mig om jag var ok, jag svarade nej. Hon erbjöd sig att hämta nån slags medicin hon hade i sin handväska. Medans hon var borta kom en man från Australien fram och sa ”Excuse me, have you got an upset stomach?”. Han hade en receptbelagd medicin som hans doktor ifrån Kambodja skrivit ut åt honom. Det hann komma fram 2 st till och även dom erbjöd mig medicin. Jag tackade ja till allt! Otroligt snälla människor :) Jag knaprade piller som en knarkare och började känna mig iaf lite bättre än innan och kunde slappna av lite.

Efter ca 6 timmar var vi framme. Den snälla australiensarn gav mig piller så det skulle räcka i 3 dagar. Sen hoppade vi på en tuktuk som skulle ta oss in till centrum för att leta boende. Istället körde han oss till ett nybyggt hotell en bit utanför. Vi valde att iaf gå och kolla på rummet och upptäckte att det var värsta lyxstället (för att vara i Laos) med mycket utrymme, balkong, AC, TV & badrum med badkar, för bara 150kr natten! Tyvärr kunde vi bara bo där en natt, då det var uppbokat dagen därpå, men blev lovade att dom skulle fixa boende på deras guest house mitt i centrum och köra oss dit gratis dagen därpå. Så vi tog det. Jag kände att jag behövde slappna av på nåt skönt ställe (och ta ett bad) när jag mådde så illa. Var helt otroligt skönt att bada & vila i den sköna sängen. På kvällen gick vi ut och åt middag på Organic Food Farm (för dom hade mycket vegetariskt), jag lyckades inte få i mig så mycket dock men det var gott med lite dricka. Efter det gick vi runt lite i stan och kollade efter Josh & Jordan (dom skulle ju stanna där några dagar hade dom sagt), men jag var trött & sliten så vi orkade inte leta så länge. Vi gick hem till hotellet och slappade lite framför TV:n innan vi somnade.

Trots matförgiftning lyckades jag faktiskt ta några bilder även denna dag =)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Helvetesresan!
11 år sedan
Tubing Nam Xong
11 år sedan
Hoppsan!
11 år sedan
Gränsen
11 år sedan
Slappa på Koh Chang, dag 1
11 år sedan