Stöd Ukraina

Kamoms blogg

Torsdag 20 Mars 2008 - Cronulla

Hay market

Idag var det en av de två dagar i veckan som Vera går på dagis. Vi lämnade henne där lagom till morning tea.
Sen åkte jag, Gustav och Lena vidare till tågstationen där vi parkerade bilen.
Eftersom det ka vara svårt att hitta parkering mitt i stan och det inte är någon tidsvins valde vi att ta tåget in till Central.
Därifrån gick vi ner till den stora marknaden som äger rum torsdag, fredag, lördag och söndag varje vecka.
Marknadsplatsen ligger inomhus och är marknadsplats för allt mellan himmel och jord.
Även frukt och grönt.
Vi flanerade runt mellan stånden och handlade förstås en del.
Jag köpte T-tröjor med Australienmotiv till Gustav och Hans kusin Oskar, badlakan till Gustav och hans syster Johanna och några roliga små stansar som kunde stansa ur motiv i papper att dekorera ex. vis inbjudningskort med.
Förstås med känguru- och koalamotiv!
Lite annat smått och gott blev det också.
När vi började bli lite sugna på lunch tog vi hissen upp ett par väningar till restaurantvåningen där all möjlig asiatisk mat serverades.
Vi valde thaländsk mat som nog Gustav tyckte var sådär.
Han mumsade mycket hellre på de medhavda smörgåsarna.
Lena och jag tyckte dock att det var riktigt gott.
På vägen därifrån passade vi på att gå igenom chinatown.
En märklig företeelse att det växer upp en stad i staden som mer eller mindre helt är asiatisk med bara asiatisk verksamhet och asiatisk stavning på allt.
Den påminner ganska så mycket om den som finns i London.

Vi gick in i en lite presentshop och där hittade jag några häftiga tröjor med tryck som är självyande i mörker, sjävklar till barn.
Lena köpte en liten mjukis-coccaburra som kunde låta till Gustav.
Den låter vrkligen inte vackert, mer som om den kunde platsa i spöktunneln på Gröna lund eller något.
Men Gustav verkar gilla den vilket förstås är huvudsaken.
Sedan bar det av hemåt.
Lena behövde uträtta ett par ärenden och jag passade på att kolla in Cronullas centrum lite närmare.
Gustav och jag tog en fika och handlade sedan med oss några presenter att ta med hem till Sverige.
Väl hemma igen var det dags att börja förbereda lite inför vår weekendresa till Hunter valley.
Jag bakade äppelpaj och började bena ur laxen som skulle rökas.

Middagsdags för barnen, middagsdags för oss, trött barn, sför dem, sovande barn....phu nu fick vi en liten tsund för oss själva.
Eftersom vi skull ägna kvällen åt att förbereda packningen tyckte vi att det var på plats att fira in påskledigheten med en flaska vin på uteplatsen.
Ingen dum idé, det smakade riktigt gott!
Efter en stund blev det mörkare och mörkare på himlen.
Vårt första regn och åskoväder här i Australien var här.
Det blixtrade och dundrade riktigt rejält och regnet smattrade på för fullt på taket.

Nu är packningen i det närmaste klar och det har blivit dags att gå och lägga sig.
Ovädret har lagt sig och det skall bli riktigt skönt att krypa ner i sängen och sova.
God natt!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet