Stöd Ukraina

Jungfrufisks blogg

Måndag 30 November 2009 - Hårte

Hårte - en pärla på ostkusten

Det finns en liten fiskeby som ligger mig varmt om hjärtat. Kanske för att jag delvis växte upp där, för att jag minns hur det kändes att svischa fram på sparken när skaren på snön bar eller hur mjuk den hårt packade grusvägen blev under cykeldäcken. Eller kanske för att havsvattnet och den luddiga tången var så intensivt grönt under bryggan där spiggen for fram och tillbaka. Där kunde man ligga på magen långa stunder och filosofera.
Hårte är en pytteliten by med fina små sjöbodar och den ligger längs kustvägen, som kallas Jungrfrukustvägen. Fem kilometer söderut ligger det mera kända fiskelägret Mellanfjärden med otroligt mysig fiskerestaurang utbyggd på bryggan med utsikt över fjärden. Här utgår båtturer til öar och på sommaren spelas teater i en stor lada där det också säljs högklassigt hantverk. Inte alltid så billigt men många fina saker. I Mellanfjärden finns också en fiskebutik.
Fem kilometer norr om Hårte ligger Sörfjärden med golfbana, fantastskt havsbad och en liten minilivsbutik. Hela vägen norrut till Sundsvall är kantad av små fiskeläger och härliga stränder om man håller sig till kustvägen.
I Hårte finns fyra sandstränder, Morsviken, Långsand (mycket långgrund ovanför den lilla kiosken som är öppen några timmar varje kväll på sommarlovet), och ett par vikar bortanför Koharet. De två sistnämnda brukar vara rätt folktomma. I Sörfjärden 5 km och Norrfjärden 8 km finns det också härliga stränder. Det finns också en liten sjö med en pytteliten (smal) sandstrand nära Hårte, bara 4 km bort. Där finns också en grotta med en hällristning i form av en fot om man går cirka 1 km på en liten stig genom skogen.
Här nedan kommer snart några bilder från Hårte med omnejd att njuta av. Ostkusten är en riktigt pärla utan den där trängseln på Västkusten. Inte särskilt många turister hittar hit ens under högsäsong - det går faktiskt att hitta stränder att vara ensam på mitt i juli. Dessutom slipper man maneter.... :-)
Det finns inga stora hotell, men ett litet i Mellanfjärden och stugor på campingen i Sörfjärden. Dessutom kan man ju hyra privata sommarstugor.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet