Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Fredag 26 Maj 2017 - Watford
Resealbum: Weekend i London

Harry Potter Studio

Copyright © Bejjan888™

Upp tidigt i ottan för att hinna göra oss i ordning och vara i tid till frukosten vid 07:30. Frukosten var nere i källaren och vi blev hänvisade till ett bord. En dam kom och frågade om vi ville ha engelsk frukost och om vi ville ha kaffe eller te. Vi bestämde oss snabbt för att prova den engelska frukosten (vet ej vad det andra alternativet hade varit) och tog varsin kopp te. Vi blev serverade vid bordet med nyrostat bröd, ägg, bacon och bönor. Juice och te. Mätta och belåtna gick vi åter upp till rummet och packade i ordning för en dagstur till Harry Potter Studio i Watford. Detta var väl egentligen mer en aktivitet som min bror ville åka på, men eftersom han följer med mig i morgon på konventet så följde jag med honom på detta. Man får ju ge och ta lite ;)

Vi hade bokat med buss tur och retur från Coach Station, med avgång klockan 10:30. Vi var ute i god tid, eftersom vi inte hade någon riktig koll på var Coach Station låg. Väl inne på Victoria Station så var det bra skyltat om vart vi skulle gå. Coach Station och Victoria Station är två separata byggnader och har man inte koll på det, kan det vara lite förvirrande.

Bussen anlände till Coach Station vid 10:30 och när alla var ombord började vi vår resa ut ur London för färd mot Watford. Det var ju fredag och denna helg var det Bank Holiday vilket innebar att alla britter har ledigt på måndagen också. Så trafiken var ju inte måttlig och det tog närmare 45 minuter att ta sig ut på motorvägen, men sen gick det smidigt ända fram till studion. Vi fick våra biljetter och fick instruktionen om att vara tillbaka 15:30. Jag hade hoppats på att vi kunde ha fått åka tillbaka till London med valfri buss (via Premium Tours) eftersom vi var tvungna att hämta ut biljetter inför morgondagens aktivitet redan idag, mellan 12:00 och 20:00. Men det gick inte att rucka på. Det var 15:30 som gällde. Lite besviken och nervös över att kanske inte hinna få ut VIP-biljetter för fotografering med Stephen och Emily inför morgondagens fanfest (de 50 första fick nämligen välja om man ville ha biljetter för lördagen eller söndagen) så kände jag hur min planering helt plötsligt sprack. Nåväl, det var ju bara att gilla läget. Inget att göra åt nu.

Så började vi köa, först för säkerhetskontroll av alla väskor, och sedan blev vi kontrollerade med metalldetektor innan vi fick komma in i själva byggnaden. Därefter var det kö igen in till själva studion.

Måste erkänna att jag inte är ett Harry Potter fan och jag har inte heller sett filmerna eller läst böckerna, men det var ändå intressant att se rekvisita, kläder och masker som gjorts för filmerna och det var helt klart värt pengarna.

Man har bland annat byggt upp den Stora salen igen, ställt upp Hogwarts Express på Platform 9 ¾...

... låtit bygga upp Diagon Alley och du kan titta in i Dumbledores kontor inne i studion, allt för en magisk upplevelse.

Nytt sedan två månader tillbaka var att man ställt i ordning Forbidden Forest som vi fick vandra genom. Skogen består av 19 träd med en diameter på mer än 3,5 meter vardera med gigantiska rotsystem som gjorde att man kände sig väldigt liten. Bland träden dök en fullstor Buckbeak upp, som använts under inspelningarna till Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Varje fjäder på det magnifika djuret har limmats dit för hand och ett helt team jobbade intensivt för att få Buckbeak klart för inspelningen.

Längre in i skogen lurar Aragog som kryper fram från sin mörka håla. Spindeln med sina ben är mer än 5,5 meter stor, så alla med spindelfobi kanske ska undvika den delen av skogen ;)

Mitt under turen genom studion finns en restaurang där man kan beställa mat. Ganska välbehövligt med en paus för att sortera alla intryck. Och turen fortsätter efter det, med rekvisita utomhus med trevåningsbussen och Privet Drive där Harry Potter växter upp.

Därefter fortsätter turen inomhus igen med bland annat den Hogwarts-modell som byggdes i skala 1:24, och filmades med green screen i bakgrunden samt digitala effekter för att skapa Hogwarts Magical School. Till slut kommer man till en souvenirshop – vad annars ;) Men klockan hade sprungit på ganska duktigt och vi fick skynda igenom shoppen utan att köpa något och gå direkt till bussen. Ute var det varmt, säkert +27°C och solen lyste med full kraft. Så det var skönt att få sätta sig i en välventilerad buss med AC. Otroligt nog var alla i tid till bussen och vi kunde påbörja färden tillbaka till London.

Trafiken var om möjligt ännu värre när bussen kom in mot centrala delarna av London. Vi blev avsläppta i närheten av Victoria Station och gick tillbaka och ner till tunnelbanan för att ta District Line till Baron’s Court. Det tog en bra stund innan vi var framme och från tunnelbanestationen tog det ungefär 10 minuter att gå till Olympia. Olympia är ett stort konventcenter med flera olika mässhallar och det var ju inte jättetydligt var vi skulle gå.

Men när vi väl kommit rätt var det tydligt skyltat och med personal som hade t-shirts med Heroes & Villains Fan Fest logo på. Jag hade nog förväntat mig milslånga köer och att biljetterna för att bli fotograferad på lördagen med Emily och Stephen, de två mest efterfrågade skådespelarna, skulle vara slut vid det här laget, då biljettluckorna haft öppet sedan 12:00 och klockan var efter 18:00 nu. Men all oro förgäves, för det var ingen kö till GOLD-VIP-luckan och det fanns många biljetter kvar för foto på lördagen med både Stephen och Emily. *YAAY* Passade också på att lösa in biljetterna till resterande skådespelare som jag bokat in mig för. Tyvärr hade en skådespelare avbokat så sent som igår och skulle inte dyka upp över huvud taget och en annan skådespelare fick jag lov att avboka själv eftersom tiden för fotografering krockade med en annan som jag bokat.

Eftersom allt var frid och fröjd nu (fått tag i biljetter till lördagen) kunde vi i lugn och ro åka tillbaka till Victoria Station och lämna alla biljetter på hotellet och gå ut och äta något. Vi gick tillbaka till restaurangen Giraffe som ligger alldeles nära Victoria Station och de hade Happy Hour. Billiga drinkar och till och med en flaska vitt eller rött vin för endast £10. Så det var ett enkelt val ;) Det var en mysig restaurang, avslappnad stämning och mycket trevlig personal. Maten var god och som vanligt stora portioner så jag orkade inte äta upp. Men det var väldigt gott! Kan verkligen rekommendera denna restaurang. Vi rundade av kvällen och började ställa in siktet på morgondagens konvent.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan