Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Tisdag 1 Februari 2011 - Stockholm

Gun Gallery

Efter 15228 steg genom sta´n i rätt riktning når jag det lilla och mycket eftertraktade galleriet "Guns Gallery". Dagens mål!
Ett galleri för foto, som kittlar fantasin och ger inspiration.
Idag är det JH Engström som ställer ut.

"JH Engström, född 1969 och uppvuxen i Hagfors i Värmland, är en av Sveriges mest uppmärksammade fotografer internationellt. Han var assistent hos modefotografen Mario Testino i Paris 1991 och sedan hos fotografen Anders Petersen i Stockholm. 1997 tog han examen från Högskolan för fotografi och film i Göteborg och publicerade sin första bok; Härbärge (Bokförlaget DN, 1997). JH Engström har fått flera utmärkelser sedan 1994. Till exempel var han 2005 nominerad till Deutsche Börse Photography Prize för sin bok Trying to Dance (Journal, 2004). Ett par av hans övriga publicerade böcker är Haunts (Steidl, 2006), CDG/JHE (Steidl, 2008). JH har haft flera separatutställningar på bland annat Galerie VU i Paris och Hasselblad Center i Göteborg." (google)

"Man skulle kunna säga att det är en reseskildring, kanske inte direkt något för en turist att kryssa runt i - men jag får närmast kristallklara deja vu-upplevelser från helt liknande erfarenheter. Utspilld i en stad någonstans. Plötsligt ramlar hela ditt liv över dig. Man skulle också kunna säga att man lika plötsligt springer in i det.........................................................................................................................................................
Det är inte helt lätt att veta vad det betyder. Men det känns." (Johan Croneman)

Min favorit blir ett stilleben av äpple, pengar och fototplåtar m.m. Det ger mig associationer till filmen "Maria Larssons eviga ögonblick". Undrar just varför jag blir så fascinerad av gamla fotoplåtar. Måste ligga något dolt i släkten.
Kanske borde undersöka det!
Dela med andra:    

Kommentarer
Brigitta säger:
Oj vad mycket du hann med. Verkar vara en bra början på åre tmed massor av kultur. Själv har jag njutit av en underbar vecka på Fuerteventura. Skimrande silver på Nationalmuseet har jag också varit på.
Postat 2011-02-19 17:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
36 veckor sedan
Meditationsvandring
36 veckor sedan
Min sommarsäng
36 veckor sedan
Kyrkbröllop
37 veckor sedan
Skur efter skur........
37 veckor sedan