Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 18 April 2019 - Siliguri

Gränsstrul!

Jag kom upp tidigt i morse och efter frukost och packning av mina saker så var inte klockan mer än drygt nio innan jag kom iväg. För att komma till Siliguri så var jag tvungen att ta mig uppför berget igen och ned en annan väg än den jag kom upp härom dagen. Den här vägen ned följde järnvägen ungefär 2, 5 mil och då var det inte alls särskilt brant. Men när vi lämnade denna så brantade det på. Dock var det aldrig lika brant som den väg jag kom uppför berget. Det tog ändå ett bra tag att komma ned, då man får ta det lugnt. Det finns en hel del byar utefter bergsluttningen och det räcker med en parkerad bil för att det ska bli trafikstockning.

Vid lunchtid hade jag passerat Siliguri och befann mig vid gränsstationen mot Nepal. Jag hade lite tankar i morse om att dagens val här i staten skulle kunna ställa till det vid gränsen. Men jag tänkte att inte ens Indien stänger väl gränsen för en sådan sak. Det hade de heller inte gjort och jag kunde få mitt pass utresestämplat utan bekymmer. Men sedan började strulet. På grund av valet hade man i alla fall stängt gränsen för trafik. Att gå över till Nepal var helt ok, men inte att köra fordon över. Jag försökte resonera med gränsvakterna och hade t. o.m en polischef som försökte hjälpa mig. Men till ingen nytta. Gränsen var och förblev stängd för trafik. Så det var inget att göra än att makulera utresan i passet och fara tillbaka. I morgon ska gränsen vara öppen och jag får göra ett nytt försök då.

Jag behövde inte köra hela vägen tillbaka till Siliguri utan hittade ett litet hotell i den lilla staden Bagdogra. Ett litet rum med aircondition och en tv, där jag åtminstone kan se nyhetskanalen Al Jazeera. Det får duga för natten. Tvärs över gatan finns ett bageri med gott kaffe, bakverk och några mindre måltider. Så det går ingen nöd på mig här heller. Jag tror heller inte att jag förlorar särskilt mycket tid på det här, då jag anar att jag inte tagit mig särskilt långt in i Nepal idag ändå om jag väl kommit ut ur Indien. Det är sedan dryga 50 mil till Katmandu, så två eller tre dagars färd är det nog beroende på vägarna.

Nu har jag fått i mig lite skaffning för kvällen, så det börjar bli dags att knalla över till mitt hotellrum och kolla in vad som händer i världen.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Usch då! Inte trevligt. Fredag och idag ska jag unna mig en Tuborg. Hälsa grabbarna och kinesiskan.
Postat 2019-04-19 15:41  Anmäl
Postis19 säger till Gubbar_pa_drift:
1800 istället för 130000, då var man inte glad på Everton.
Postat 2019-04-19 15:15  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Tja, skansgänget lyckades göra fler mål helt enkelt. På tal om det. Jag hörde talas om någon som fick 12 rätt på tipset. Bommade på ett toklag från Liverpool. Hur kan det gå så ;-))
Postat 2019-04-19 14:55  Anmäl
Postis19 säger:
Kan inte låta bli att strö salt i såret, hur kunde det gå så för Färjestad. Lycka till annars, blir nästan lite avis på allt du kommer att få uppleva.
Postat 2019-04-19 09:25  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan