Stöd Ukraina

Evelinanilssons blogg

Torsdag 26 December 2013 - Koh Lanta

God jul!

Efter en natt i staden Trang, så tog vi oss ner till den lilla ön Koh Bulon Leh. Vi hade bokat två nätter på Marina resort och fick en egen hydda en liten bit från stranden. Hyddorna var väldigt enkla, de stod på pålar ett par meter upp i luften och saknade helt fönsterglas, fönsterna bestod bara av öppna hål i väggen. Och golvet var gjort av träribbor med stora springor. Som tur var, så fanns ett rejält myggnät över den stora sängen. Efter den första promenaden längs stranden (där det låg massa döda träd och byggrester från bungalows som en storm/högvatten tagit) så var känslan att vi skulle nöja oss med de två nätterna vi bokat. Men efter en promenad upp till toppen av ön, där det låg en charmig by och till viken på andra sidan ön, där det lång några restauranger, så bestämde vi oss för att stanna en tredje natt. Under hyddan såg vi flera gånger ett gäng varaner - den längsta var ca 2,5 m lång. Sista kvällen kom Emil gråtande ut från toaletten, där det satt en stor spindel. Och jag förstår honom, den var en decimeter stor! Magnus flip-flop fick göra jobbet, så att vi alla kunde sova gott.

Lördag den 21/12 tog vi en speed boat till Koh Lanta. Resan skulle ta 2 timmar, men tog 4 timmar. Dels på grund av att speed-båten var ca 1 timme försenad och dels pga att det blåste kraftig motvind. Behöver jag säga att vi blev översköljda mer än en gång. Den första timmen när vi väntade på speed-båten, så satt vi 13 personer med packning i en long-tail-båt och väntade. Våra barn i underhöll med (hyfsat falska) julsånger!

Nu har vi firat jul på ett Koh Lanta, där det troligtvis har firats jul av fler svenskar än vad som bor i Sölvesborg...
Vi har bott på två olika ställen - 4 nätter på Lanta Palace Resort och så blev det 2 nätter på Blue Andaman Resort eftersom det blev fullt på det första. Ön Koh Lanta är ca 3 mil lång och har ungefär lika lång sandstrand längs västkusten. Den delas dock upp av stenpartier till 8-10 olika stränder. Vi har badat vid 5 av dem och känner oss inte så imponerade av stränderna och vattnet här. Tyvärr gör den steniga botten det i princip omöjligt att bada på en del ställen när det är lågvatten på morgonen och eftermiddagen och sanden är rätt så grovkornig och full med korallstenar och snäckskal som gör ont att gå på. Tyvärr rätt så mycket glasbitar också... Men det finns många små mysiga barer och restauranger längs med stränderna, där man kan ta en drink eller äta gott och se den fina solnedgången. Själva julafton firade vi med elefant ridning, skogs-/djungel-tur till vattenfall och grotta och god mat.

Emil har äntligen (ja, jag vet att det tog mig ca 25 år..) insett att det inte är så farligt att vara under vatten med huvudet och har blivit ett litet vattendjur som övar på att dyka, simma under vatten, flyta, hitta på nya simsätt m.m. Allt naturligtvis som tävlingar mot sig själv, där vi ska räkna sekunder, armtag etc. Malte däremot vägrar vara i vatten som han inte bottnar i utan sina armpuffar. Känns sådär att han litar mer på ett par Blixtenpuffar som håller på att gå sönder än vad han litar på sina föräldrar...

Imorgon bitti tar vi en båt till den, jämfört med Lanta, relativt oexploaterade ön Koh Jum.
Tyvärr blir det inte många bilder jag lyckas lägga upp här. Jag får jobba på det...

Ha det gott!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Från håll-i-gång-ö till lugnaste stranden
10 år sedan
Resans bästa dag!
10 år sedan
Skit också...
10 år sedan
Nyår, mardröm och ryssar
10 år sedan
God jul!
10 år sedan