Stöd Ukraina

368577s blogg

Tisdag 28 Augusti 2007

Gärna Tunisien igen.

Nyss hemkomna från ett varmt och härligt Tunisien. Efter allt jag läst om vad tidigare resenärer klagat på, om dålig mat, smutsiga stränder och ett påstridigt affärsfolk, så vill jag verkligen inte hålla med om detta. Det enda som i början kändes lite ansträngande var temperaturen med i runt 35°C - 45°C.
Vår avsikt med den här resan var att verkligen ta en slapparsemester och bara njuta av bad, god mat och en fin hotellstandard och undvika allt vad utflykter heter.
Vad beträffar den Tunisiska matkulturen, så fanns det en hel del att prova på. Större delen av våra middagar åt vi ute på inhemska små matställen varvat med några hotellbuffe'r, med sin klassika hotellmat, även den mycket god.
Exempel på inhemska goda maträtter. "Brick" en mycket god förrätt som består av ägg eller räkor inbakade i en tunn, flottyrkokt deg. Brick äter man med fingrarna eftersom den lätt går i bitar. "Ojja" en stark ägg- och grönsaksröra som ofta serveras med fårkorven Merguez eller med räkor. "Tunisisk sallad" en frisk sallad baserad på gurka, tomat, lök och paprika, ofta dessutom toppad med ägghalvor och tonfisk.
"Tajine" Kött-, ägg-, potatis- och ostpudding. Pajliknande.
"Chakchouka" Tunisisk grönsaksblandning"
Ovanstående bilder ger en bild av tunisiska maträtter.
Det är bara ett ställe som är lite jobbigt att besöka i Sousse, det är Souken. Här kan man om man inte blir trött på alla tjatiga försäljare vandra omkring i timmar bland en sanslös mängd av varor. En upplevelse, men för den hängivne shopparen gäller det att pruta, pruta och åter pruta, börja med att gå ned till 50% av det föreslagna priset och försök att stanna så nära det som möjligt.
Utöver souken finns många fina affärscentra, men till väsentligt högre priser, förutom på lädervaror, silver och keramik som är galet billigare än i Sverige.
Basargata i souken
Som jag sa välstädade badstränder i hela Sousse.

Vi återvänder säkert till Tunisien någon mer gång, hoppas på att det kan bli av i framtiden.
Men nu väntar först en vecka i fjällen på oss, närmare bestämt Bruksvallarna i Härjedalen.
Efter den är det bara att se fram mot två veckor i Kambodja i början av December
Dela med andra:    

Kommentarer
Megan säger:
Efter att ha tillbringat höstresan som Back packer i Egypten så har jag kännt mig lite tveksam till Tunisien. Er resa fick mig nyfiken på landet igen.
Postat 2008-03-15 16:55  Anmäl
Ingela1952 säger:
Ramadan började runt 15 september är slut om ca en vecka
Postat 2007-10-10 17:53  Anmäl
Stefan_w säger:
Hejhopp!
Jag och min fru vill gärna åka till Tunisien i November... men så inträffar ju ramadan den 15 oktober å en månad framåt. Hur kan det påverka ... nån som vet???
Annars undrar jag ju vart det är bäst att komma med flyget, och ha hotellet. Det finns ju lite olika platser man kan hamna på verkar det.
Nåt tips kanske...?
Jag tycker det verkar ball med Tunisien. Har ju vart mest i Grekland, kroatien och så... är det så varmt i oktober därborta i Tunisien tro...?
Stefan... :-)
Postat 2007-09-18 20:58  Anmäl
Kenfert säger:
Det låter verklingen skönt att bara slappa och må bra på gamla dar när du slipper allt slit i hamnen. Mhv Kenfert
Postat 2007-08-31 21:55  Anmäl
Laplander säger:
Hej!
skitkul att det blev lyckat i Tunisien för er, själv tyckte vi inte att maten var någe vidare i Hammamet där vi var, det var mest en massa turisthak med smaklös och tråkig mat och det är ju inte riktigt min grej.

möjligen är det väl så att maten var litet bättre på de restauranger där lokalbefolkningen åt men jag saknade riktiga kötträtter och då menar jag inte strimlad fårhjäna eller liknande utan riktigt fint kött, det mesta vi åt i köttväg där var segt och tråkigt och det är inget för mig som är uppvuxen på "bonngård" med fri tillgång på prima grillbiff och fläskfilé,provade faktiskt att äta kamelkött men det var väl inte riktigt det bästa kött jag provat men ändå en kul grej.
men angående mat så är det ett ganska svårt kapitel att diskutera för smaken är ju så olika från person till person.

annars så måste jag säga att vi tyckte om strändeerna och klimatet där, dessutom så är det ju hyfsade priser både att resa dit och på det mesta där så det är ju något som är bra.
Skulle nog kunna återvända men då ska jag nog till Djerba.

jättekul att höra av dig mvh.Bosse.
Postat 2007-08-29 12:32  Anmäl
Roy säger:
Utmärkt blogg om ett intressant och ofta förbisett resmål. Har hört att golfbanorna skall vara fina med..
Postat 2007-08-29 09:39  Anmäl
Zappe50 säger:
Hej.

Vad otroligt trevligt det var att för en gångs skull få höra något positivt om ett "arabland" ! Jag var själv där 1988 och trivdes verkligen utomordentligt. Maten var fantastiskt god ! Ja, nästan allt i alla fall Jag petade undan "köttbullarna" som var i cous-cousen då dessa var gjorda av fårhjärna, för där sätter i alla fall jag gränsen.
Stranden framför hotellen i Sousse krattades varje morgon av strandstädarpatrullen, så den var otroligt ren. Besöket i souken var också väldigt givande, men lite jobbigt med att alltid "behöva" pruta, då ju vi svenskar inte har detta som vana.
Jag åker mer än gärna tillbaka till Tunisien om tillfälle ges.
Jag vill också passa på att trumma för ett annat otroligt intressant muslimskt land . Nämligen Syrien ! Jag säger bara "åk dit och ni kommer aldrig att ångra er" !
Fantastiska platser att besöka, såsom:
Korsfararborgarna Krack des Chevallier, Marcab och Salladins castle
Städer som Aleppo, Latakia, Tartous och Damascus.
Arkeologiskt intressanta platser som ökenstaden Palmyra och Ugarit där man hittat kilskrift.
Folket är dessutom otroligt trevliga och hjälpsamma.
Lycka till med resedrömmandet !
Urmas
Postat 2007-08-28 23:10  Anmäl
Tj säger:
Jag och en vän var nära att nu i November åka till Tunisien men efter mycket velande hit o dit så blev det Kap Verde istället....få se nästa år.
Verkar vara trevligt,mycket likt Marocko
//Tobbe
Postat 2007-08-28 22:45  Anmäl
Ivan säger:
Hej, roligt att det blev lyckat.
Brick tillhör mina favoriter.
Också bra med starkt kryddat när det är varmt.
T.ex doppa brödet Hariza. Riven stark paprika utrörd i olivolja.

Ivan
Postat 2007-08-28 22:31  Anmäl
Lotz säger:
Hej!
Kul att läsa om er resa! Mycket bra tips! Maten såg ju jättegod ut! Men jag kan tänka mig att det blir jobbigt när termometern börjar krypa upp mot 45 grader! Puh!
Ha det gott!
/Lotta
Postat 2007-08-28 22:15  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vårens första resa
14 år sedan
Guldbröllopsresa
15 år sedan
Tunisien väntar på oss i dag.
15 år sedan
Åter till Thailand
16 år sedan
Kambodja
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Miiaar
Miiaar säger om 368577s bild "Ren badstrand":
gud va härligt det ser ut att vara, åker dit den sista nov.
16 oktober 2007 14:55
Heidine
Heidine säger om 368577s bild "Tunisisk maträtt":
Namnnam, slafse :-)
29 september 2007 15:56