Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Tisdag 18 September 2007 - Nice

Frankrike 2007-09-17 -- 18

2007-09-18

Jag sitter på tåget mellan Avignon och Nice.

Igår tog jag tåget från Perpignan via Montpellier till Avignon, för en hotellnatt där. Före det tvättade jag samt åt lunch i Amélie les Bains. Jag åt en Assiette Nicoise. Mannen som drev restaurangen var en trevlig figur som kunde lite engelska faktiskt. Han var från Nice sa han. Några minuter senare fattade jag att nicoise betydde från Nice. Gott var det i alla fall. Vi försökte lista ut vad beignet de fleur var på engelska men lyckades inte. Hur som helst, god anrättning med flera olika grönsaker, panerad (beignet de fleur?) fisk, lime, oliver, basilika och en corsikansk kastanje-öl till det.

Hittills har jag lyckats ta mig fram i Frankrike utan att komma på vad mat eller äta heter på franska. Boisson är dryck. Poisson är fisk. Jag ska leta på några ordlistor på diverse språk och ladda ner nästa gång jag kommer online.

Senaste natten, alltså i Avignon, bodde jag på ett hmmm ... ska jag säga modernt hotell/motell, av japansk modell gissar jag, med tanke på namnet, Bonsai Hotell. Ett Lego-hotell. Separat byggnad med reception och frukostlokal. Ingång till alla rum från utsidan. Lego: för att det verkar ihopsatt av byggklossar. Det kanske går att sätta ihop alla tre våningarna på 24 timmar, vad vet jag. Rummet är normalt men badrummet (toalett + dusch) på en kvadratmeter är en plåtlåda med bara en, horisontell, skarv. Tvättstället, ej i badrummet, hade kran av vit och röd plast. Hela byggnaden känns känns som en effektivitetsuppfinning från 1986. Bara 300 kr per natt. Luktade illa, dåligt rengjort, dålig spolning, dragigt. Rekommenderas ej.

Kvällen före när jag gick från tågstationen lockades jag av ringmuren och gick in i Avignons centrum och tog en titt. Vackert, men hade inte mycket tid; det var kväll och det var åt fel håll med tanke på hotellet. Taxi-bilar mycket sällsynta. Promenerade tillbaka och hittade till slut hotellet. Göm kameran, tyckte en hjälpsam butiksinnehavare på vägen. Och det var ett risigt och dystert område söder om stationen och bort till affärsområdet där hotellet låg, och det blev mörkt, och det kändes något obehagligt och osäkert, framför allt för att jag inte hade någon karta utskriven, bara hade memorerat vissa hållpunkter från en karta på en busshållplats och endast anade avstånden. Med facit i hand: löjligt, bara en trist och lång väg att gå när man bara vill slänga sig på sängen och sova. Dessutom jättenära TGV-stationen som jag skulle åka från i morse.

En halvtimme efter att jag checkade in kom ett riktigt skyfall, vackert åskväder, oavbrutet blixtrande som lyste upp hela himlen.

Tittar nu ut över medelhavet från andra våningen på TGV. Strålande väder. Nästa Cannes.

Bild: Jag har anlänt till Nice, och det är stekhett.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Daliv
Daliv säger om Gullnas bild "Varmt!":
Bättre så än att få smutsiga tassar.
13 oktober 2007 19:51