Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Söndag 30 September 2007 - Nice

Nice 2007-09-19 -- 30

Jaha, vad ska man säga om Nice?

Jag har promenerat i stan en hel del och jag har fortfarande inte skaffat en karta. Det är mycket lätt att orientera sig. Hotellet ligger nära det mesta och stan är inte stor.

Vacker stad, oftast soligt! Gamla stan påminner mycket om Stockholm, med smala gränder, vackra hus och sneda hus, konstgallerier och gott om restauranger och glassförsäljare.

Övriga stan är också vacker. Det känns som relativt gamla hus, men kanske de bara har valt att konstruera detaljrika, vackra hus. Här finns inga trista kommunalbyggnader eller Domus-väggar.

Det är rätt slamrigt. Hård trafik. EU-moppar är det som gäller. Man åker själv. Man åker två. Man har hunden med sig på golvet.

En spårvagnslinje byggs i stan; det är extra rörigt och trångt just nu, och det känns som att de bygger hela linjen i ett svep för det arbetas långa sträckor. Det blir klart 2008.

Det finns många restauranger. Mycket italienare, en hel del asiatiskt och en del med franska specialitéer. Det enda märkliga är öppettiderna, för en tråksvensk som är van vid att alla gör samma sak. Här öppnar man kl 17, eller 19, eller stänger kl 17, eller har öppet bara på vardagar, eller någon annan kombination, t ex att ha öppet men bara sälja dryck för att köket öppnar senare eller stängde precis.

I regel finns uteservering och/eller större öppning mot gatan vilket inte bara är positivt. Som sagt, det är bra med trafik.

Nära hotellet kan man gå in på en sömnig italienare och få en fantastiskt god pizza efter kl 21 medan den italienskättade personalen passionerat följer en fotbollsmatch på en liten rund tv med antenn ovanpå på ett av gästborden. Gå till samma restaurang efter kl 19 och du får dålig service ackompanjerat av bedövande trafik och avgaser.

Fem sekunder från hotellet finns en marockan. Det här är en restaurang vars öppettider är riktigt suspekta. Antalet gäster överstiger aldrig fem. Jag undrar om det kan gå runt. Maten: tja, jag har inte ätit marockanskt tidigare. Delvis var det tråkigt, delvis gott, nya smaker och extremt starkt, delvis påminnande om någon svensk julkrydda.

Några minuters promenad från hotellet, nära gamla stan, finns ett par fisk-restauranger. Här kan man få enorma fat med musslor och hummer och annat (har inte provat).

Ett tätare utbud ligger dels kring Cassini-hamnen (där alla yachter ligger, vaktade av vågbrytaren med fyrtornet), dels längs stranden (Promenade des Anglais; där finns också Hotel Negresco, känt för maten om inte annat (lunch 500 kr).

Musee d'Art Moderne et d'Art Contemporain var tyvärr ingen höjdare, inte just nu åtminstone. Matisse-muséet vill man endast till om man är enormt fascinerad av hans konst. Jag är inte det. Närmaste granne är de romerska ruinerna och tillhörande museum. Ruinerna var värda en titt. Marc Chagall-muséet snubblade jag över på väg upp till Matisse-muséet. Det uppskattade jag. Mest riktigt stora målningar; små tavlor på fotot här på bloggen.

I stort ... himla trevlig stad! Har också ett bra hotellrum här, allt nytt och fräscht (inklusive kokvrå; kyl, frys, kokplattor, micro, kaffebryggare etc, allt till riktigt bra pris). Tvättmaskin finns att hyra på hotellet; funkar bra. Swimmingpool på taket på sjunde våningen ... intresserar mig inte så mycket men jag har provat. Kallt var det, men skönt i solen och vacker utsikt!
Dela med andra:    

Kommentarer
Reseglad säger:
Jag håller med dig att Nice är en mycke trevlig stad.Det är lite roligt att promenera på Promenade des Anglais och kolla alle olika människor!
Har du varit uppe på utsikten La Colline du Chateau?Gå upp dit från gammla stan,och tag hissen nedåt igen.Är dom inte klara enn med spårvagnlinjen?Var här en sväng hösten 05,och nu i feb.men det blir nog mycke bra när det bli klart!!
Tips besök närliggande Eze-Village,jättegammal bergsby som troner på en klippkant.
Postat 2007-10-02 07:40  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Tastybroccoli
Tastybroccoli säger om Gullnas bild "Tja":
har du sytt fast nån svensk flagga på ruggsäcken ännu? =))
20 september 2007 22:03