Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Tisdag 3 Februari 2015 - Vĩnh Long

Fortsättning följer på Mekongdeltat

Opp i svinottan, samling kl 06.30. Samlad tropp gick vi ner till floden och vår båt för dagen.
Började med den flytande marknaden, häftigt att se handeln och varor byta ägare. Så blev det besök på en risnudelfabrik. Drivs av en familj som de flesta verksamheter gör här. Alla i familjen är inblandade från små barn till far/mor föräldrar.
Besökte en farm där man bland annat hade risfält men även en hel del annat odlades i form härligt, goda frukter och grönsaker.
Det bjöds på frukt och det fanns barbeque men diverse grillade "läckerheter" som orm, råtta med mera.
En man i sällskapet köpte ett fat med gott och blandat och delade glatt ut till oss andra. Föll för trycket och testade orm. Märkligt hur hjärnan i förhand bestämmer hur man ska reagera på nya smaker. Förprogrammerad att det här ska smaka skit ungefär. Men jag smakade som sagt orm, hoppade råttan. Smakade kyckling, typ.
Så nu är det gjort. Är nog inget jag kommer att beställa in på restaurang.
Efter lunch och en sista promenad i Can Tho, blev det åka buss igen.....
Mot Vinh Long, mysig liten stad. Hade en halvtimmes uppehåll, så det hanns med en sväng på marknaden och även en snabb pilsner. Passerade även My Tho, som är den stad i Mekongdeltat som ligger närmast Hoh Chin Minh.
Kom så småningom fram till denna hektiska, pulserande stad. Checkade in och tänkte att jag behöver nåt att käka. Så med en liten karta från hotellet begav jag mig ut.
Här snackar vi trafik och då framförallt moppar. Phnom Penh var ingenting i jämförelse med detta. Tänkte först, att jag får hålla mig i samma kvarter hela tiden så jag slipper korsa gatan. Det funkar ju inte.
Så iaf när man letar efter något hittar man aldrig det man söker, eller sällan. Så jag slutade vid en trottoarrestaurang, lite pekande och tittande på de andra gästernas tallrikar. Alla locals, ingen kan engelska.
Så fick jag mig en tallrik med nudlar och en del andra suspekta ingridienser i . Ursäkta mig, men vissa saker kunde jag inte äta. Men grönsakerna och nudlarna var mycket goda. Och ölen. Betalade 1 dollar för detta.
Trött som en bäver tänkte jag mig hemåt och började traska. Efter ett tag kände jag att här har jag inte varit förr. Stod där, förvirrad, med en hemmagjord karta i handen. Trött och ville bara sova.
Men då dök en tandlös riddare upp på en moppe. Han skrattade när jag pekade på kartan vart jag skulle..
Jag hoppade upp på hans stålhingst och iväg bar det i Hoh Chin Minhs sena kväll. Runt hörnet och trippen tog väl max 2 minuter. Så nära och så totalt lost.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet