Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Fredag 26 Augusti 2011 - Bad Gastein
Resealbum: Bad Gastein 2011

Forsränning - vågar du?

Copyright © Bejjan888™

Idag skulle det forsrännas! Vi som ridit tillsammans under veckan hade anmält oss till forsränningen. Tyvärr fick damen med sytt finger avstå, så det blev jag och en till från ridgruppen. Det var samling kl. 09.30 och det tog en halvtimme med taxi till Taxenbach. Vi fick låna våtdräkt, skor, hjälm, flytväst och paddel. Totalt blev det tre båtar, två med tysktalande guider och en med engelsktalande guide. Jag valde Chris, den engelsktalande guiden och det var skönt att få lyssna på och prata engelska som omväxling.

Efter grundliga instruktioner och säkerhetsgenomgång var det så dags att ge sig ut på floden Salzach. Det tog cirka två timmar att paddla de 1,5 milen och det var en rolig upplevelse. Sträckan vi paddlade på var graderad till en III+ på den VI-gradiga skalan. För min del tyckte jag att det gärna hade kunnat vara lite mer action på floden, så nästa gång jag ska forsränna ska jag anmäla mig till en lite mer aktivare flod. Efter äventyret åkte vi bil tillbaka till raftingcentret och fick en lättare lunch och tillfälle att köpa foton från vår raftingtur. Vi samlades sedan i taxin för färd tillbaka till Bad Gastein igen.

När jag kom tillbaka skyndade jag iväg till linbanan för att åka upp på Stubnerkogel, det andra av Bad Gasteins två husberg (Graukogel är det andra). Även här kostade det €18 för T&R och eftersom jag inte hade mycket tid på mig på eftermiddagen så fick det bli linbanan ända upp till 2228 möh. Längst upp finns en hängbro med en underbar utsikt. Tyvärr blåste det ganska mycket här uppe, så man fick hålla i solhatten för att den inte skulle blåsa av. Lite längre ner på berget fick jag syn på en flock hästar som gick och betade. Jag skyndade mig ner och fick en massa fina bilder med betande hästar med alptoppar som bakgrund. För att hinna med sista turen ner för Stubnerkogel fick jag nu skynda mig upp till toppstationen igen. Jag hade ingen lust att missa linbanan ner som jag betalat för och dessutom stod det på en skylt att det skulle ta 2h 30 min att gå ner till Bad Gastein... hade ingen lust med det.

Väl nere i Bad Gastein igen bytte jag om och gick iväg till sista middagen på Jagdstube. Det blev lite festligt och vi i ridgänget samlades senare på kvällen och blev bjudna på champagne av researrangören. Det var trevligt!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
44 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
44 veckor sedan
En gråmulen dag
44 veckor sedan
Shkodër och Krujë
44 veckor sedan
Slapp dag... igen
44 veckor sedan