Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fladder!

Igår kändes det som det var dags att bli lite kulturell för en dag. Tog en daladala in till Zanzibar Town och hittade med lätthet in till Stone Town som är Zanzibarernas svar på gamla stan. Eller om det nu är tvärtom. ;-)) Ganska snart sedan jag fladdrat in i den gamla stadsdelen så kom jag till den katedral som är byggd för att hedra de över 600000 slavar som tros ha sålts på den slavmarknad som fanns på platsen 1830-1863. 1864 så revolterade den svarta delen av befolkningen på ön och det sultanat som funnits tidigare försvann. Med den även slavhandeln på ön, även om den inte formellt förbjöds förrän 1897. Det kostar inträde att gå in och jag hoppade det då jag hade andra saker att se. Jag traskade runt bland de smala gränderna där inga motorfordon får plats förutom tvåhjulsdrivna. Google maps har jag lärt mig att använda offline sedan länge och den appen är särskilt användbar i sådana här tillfällen. Letade mig fram det hus där en viss Farrouk Bulsara sägs vara född. Ni som kan er rockhistoria vet att det var födelsenamnet på den legendariske sångare Freddie Mercury i gruppen Queen. Där finns numera ett litet museum med lite bilder från hans uppväxt och liv som ung i staden. Vad jag inte visste var att hans föräldrar var från Indien och flyttat till Zanzibar då hans far fått arbete som tjänsteman. Det är ett litet museum och kanske inte riktigt värt den knappa hundring som inträdet kostar, men jag tyckte ändå att det var intressant. Så fick man dessutom höra en hel del bra musik.

När man kommer ned till beachen här och vandrar söderut, så kan man när det är lågvatten knalla ända bort till Kendwa beach. Jag testade den promenaden idag och det tog ungefär en timme att i sakta mak ta sig fram. Sluttningen på stranden här är mycket brantare än på de flesta ställen i Nungwi, så man behöver inte ta sig särskilt långt ut förrän man inte längre bottnar. Perfekt ställe att bada för mig.

Förutom den asfalterade landsvägen så finns ytterligare en väg som förbinder de två orterna och den går ungefär mellan stranden och landsvägen. Traskade den hela vägen hem i hettan så det var skönt att komma hem och få svalka sig i poolen.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan