Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 5 Mars 2004 - Christchurch

Expedition Fox Glacier och lysmaskar..

Nu ar jag tillbaks i Christchurch igen dar turen borjade. For nagra i gruppen slutar turen har (det svenska paret bl.a., trist!) men for de flesta bar det nu vidare mot den norra on.

Nar vi lamnat Queenstown haromdagen korde vi mot Fox Glacier.. En minimal liten by koncentrerad runt turistattraktionen, dvs glaciaren.. Hade anmalt mig till en halvdags-hike.. Hoppas pa att den inte skulle vara alltfor jobbig, var ett tag sedan man tranade.. Vi fick lana boots och spik-mojanger (vad de nu hette.. som man satte under skorna nar man ska ga pa is) och sedan bar det av.. Markligt nog forst bland tempererad regnskog dar det var varmt och fuktigt. Vandrade pa sma stigar hogt uppe bland bergen med sluttande stup bredvid.. Som tur ocksa sakerhetsrep. Efter en stund kom vi fram till glaciaren och det blev desto kallare. Fick varsin pinne, satte pa spik-mojangerna och sedan var det bara att borja vandra.. Ratt likt sno forutom att det var valdigt hart packat. Vi hade en guide med ocksa som hogg med yxa framfor oss och byggde sma trappor. Kan lova att det kanns ratt rejalt i bena idag..

Senare pa kvallen efter en buffemiddag pa hotellet (efterattsbordet var inte dumt alls..) gick vi ut och vandrade i den backsvarta skogen for att leta lysmaskar. Rena julgransbelysningen darinne bland tradrotterna! Passade pa att kika pa vintergatan pa himlen ocksa. Stjarnhimlen ser ju helt annorlunda ut an hemma.

Idag har jag forresten antligen sett en av inspelningsplatserna for Sagan om ringen.. Vet visserligen inte alls vilken, men anda... *ler* Det var en gron kulle med lite stenar och klippor.. Fran forsta filmen sa Campbell. Nagon som kanske vet vilken scen?

Ha det bra allihop!

Gisela: Kul! Ska soka pa henne nar jag far tid! Alltid trevligt att traffa andra "ensamseglare".. Vad ar skillnaden pa glidflygning och skarmflygning da? Far val spara lite till Australien.. :-)
Hanna: Jo... jag angrar ju sa mkt annat jag inte vagar.. *ler*
Alma: Jo,.. man vill ju inte vara samre an Nicke...
Karin: Nada.. nu ska jag halla mig pa marken ett tag.. tills jag flyger till Australien om ca 10 dagar
Fredde Fish: Trevligt med en liten resa! Ha det sa skoj pa salsakonserten! Va bra att Filmfestivalen gillade vart fina arbete.. De anstallde inte dig och Robert direkt?! 180 sidor... Ojojoj.. bra jobbat grabbar! :-) Claes far allt va nojd annars far han med mig att gora...
Nicke: Jo.. hogsta e nu 134 meter tror jag det var... En i gruppen gjorde det och det sag himla otackt ut nar vi fick se videon pa bussen..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet