Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Lördag 20 April 2019 - Dhulikhel

Ett stopp för natten.

Riktigt ända fram till Katmandu kom jag ej idag. Jag hade väl kunnat pressa vidare och kanske tagit mig fram, men då jag inte hade bokat något hotell så fann jag för gott att stanna några mil före då klockan blev drygt fyra på eftermiddagen. Dhulikel, där jag övernattar är en liten småstad på dryga 32000 innevånare. Den ligger i bergen endast dryga tre mil före huvudstaden.

Jag fick mig en frukost i morse. Stekta ägg, toast med sylt och kaffe. Fortsatte sedan på Highway 1, som också är Asian Highway 2 då den förbinder Nepal med Bangladesh. Efter ungefär nio mil så var det dags att svänga av från den och i stället ta mig norrut på Highway 6. Den vägen var betydligt smalare och startade direkt med att klättra i höjd. Inte mycket i början, men så småningom blev det riktiga berg och mycket serpentinsvängar. Riktigt vacker utsikt också, men den har man aldrig tid att njuta av ordenligt på sadeln. Man måste hålla koll på allt som händer på och ikring vägen. Beläggningen är en saga för sig själv. På de raka partierna är den oftast helt okay, men i serpentinsvängarna så korvar sig asfalten och bildar massvis med gupp och bulor som det gäller att ha koll på. Desto mer västerut jag tagit mig, så har också beläggningen i övrigt blivit sämre och sämre. Det är massvis med stora potthål och ibland är det nästan omöjligt att undvika dem. Så de minnena av dåliga vägar jag hade från tidigare visar sig gälla än idag. Vilket i.o.f.s. inte är så konstigt. De måste väl ha tjälproblem även här på vintrarna.

Högst uppe på ett av bergen hittade jag en rastplats med fin utsikt ned över dalen jag kom från. Jag tog en del foton som jag ej hunnit kolla in ännu. Jag hoppas de blev bra nog att lägga in.

Det börjar bli mörkt ute. Hotellet jag bor på är slitet och får nog inte så mycket gäster. Ett rum med två sängar, en fläkt, badrum och en tv som faktiskt innehåller engelsktalande filmkanaler duger gott åt mig. De ville ha 1200 rupies för det, men de godtog utan vidare de 800 jag erbjöd.

Nu sitter jag i restaurangen och har inmundigat en sallad samt smakat en buffelkorv. Den var god! Snart dags att knalla upp på rummet för att se om det går någon bra film innan sovdags.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Då får man gratulera ;-))

Plan A, B och C finns alltid. Men riktar in mig på A först.

/Conny
Postat 2019-04-21 13:25  Anmäl
Postis19 säger:
Hör och häpna, undertecknad vann i kamp med Walle, dock gjorde vi en 80/20 för att dom andra skulle få vara med på en avslutande plump. Den vann Walle, men jag var honom i hälarna.

Hoppas det löser sej med Kina, hur gör du annars ? Har du någon plan B.
Postat 2019-04-21 09:27  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Bra gubbar! Hoppas ni hade trevligt. Vem vann kortspelet?

/Conny
Postat 2019-04-21 08:30  Anmäl
Postis19 säger:
Sitter ute och äter sill ocj ägg, samt dricker nubbe. Resten av gubbgänget + Jörgen, solen skinner har säkert varit närmare 20 i solen. Nu väntar grill och kortspel. ALLA HÄLSAR.
Postat 2019-04-20 18:49  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
4 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
5 veckor sedan
Sista rycket!
5 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
6 veckor sedan
Stillheten.
7 veckor sedan