Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Fredag 16 Maj 2014 - Sankt Wolfgang im Salzkammergut

Ett regnigt Salzkammergut

Copyright © Bejjan888™

Då turen till Grossglockner ställts in hade vi valt att byta till utflykten till Salzkammergut istället. Bussen avgick kl 08.30 från Bahnhof och det tog runt 2 tim innan vi nådde Bad Ischl. Området Salzkammergut är känt för sina saltgruvor (Salzkammergut = Saltkammargods) och ligger öster om Salzburg. Bad Ischl beskrevs av Kaiser Franz Joseph som "Paradiset på jorden". Han och hans fru, prinsessan Sofia, bodde i Kaiservillan i Bad Ischl under somrarna. Franz Joseph hade en hemlig väg till sin älskarinna från Kaiservillan och det sägs vara därför som han kallade Bad Ischl för just ”Paradiset på jorden”. Bad Ischl är även en känd bad- och kurort och har därför förärats att heta just "Bad". Man vet att prinsessan Sofia gjorde en behandling (tog ett bad) i staden för att behandla sin infertilitet. Två år efter sin behandling fick Sofia sitt första barn.

Vi stannade i Bad Ischl i två timmar. Under tiden hann vi besöka caféet Zauner med sitt berömda kakbord som är 14 meter långt! Caféet låg i ett mycket vackert hus och man förväntade sig en lika fin insida när man klev in genom dörren. Men lite besviken tittade jag mig omkring och det berömda kakbordet var inte så imponerande som jag föreställt mig. Men vi köpte en varsin bakelse och fortsatte sedan genom stadens centrum. Jag passade på att köpa en fin jacka med österrikisk stil. Så fin! Dyr – men det var den värd!

Återigen på bussen åkte vi ungefär 30 minuter till innan vi kom till Sankt Wolfgang. Staden fick sitt namn efter en biskop (som sedermera helgonförklarades) som grundade staden. Den berömda operan "Vita Hästen" utspelar sig just här på värdshuset med samma namn. Nu är jag inte något fan av opera, men… been there, done that ;) Gick förbi en klädaffär där i Sankt Wolfgang och fick syn på en superfin rock i skyltfönstret. Jag fick den där känslan "den måste jag bara ha – kosta vad det kosta vill". Sagt och gjort, även rocken var dyr… men hur snygg var den inte då?!

Från Sankt Wolfgang tog vi båten över sjön till Sankt Gilgen. Hade det varit fint väder (och inte regn som vi hade hela dagen) ska utsikten kring den här sjön vara fantastisk. Men nu var det grått och trist så man kunde inte se så mycket. Båtturen tog 45 minuter och i Sankt Gilgen hoppade vi på bussen igen för färd åter till Bad Gastein. Färden skulle ta cirka 1 tim och 50 min och reseledaren tyckte det var lämpligt att spela upp en cd med operan Vita hästen… Jag tror säkert att alla äldre på bussen och alla operafantaster tyckte det var en utmärkt idé att låta operamusiken strömma ut ur högtalarna i hela bussen… men det är inget som faller mig i smaken. Och trots att jag hade med mig min mp3-spelare och hade hög volym så kunde jag höra operamusiken igenom den musik jag försökte lyssna på.

Trött efter en lång dag i buss och på båt kom vi till hotellet och bytte om för middagen. Sista middagen för den här veckan. Det kändes lite vemodigt. I princip alla åt vid samma tidpunkt idag, så servitörerna hade fullt sjå på att hinna med. Kvällens middagsmeny: salladsbuffé, pumpasoppa, varmrätt (rostbiff), ostbuffé och dessert (chokladbanan, vaniljglass, rostad mandel och hjortronsylt). Kvällen ägnades sedan åt till att packa så mycket som möjligt inför avfärden imorgon bitti.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan