Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Söndag 7 November 2010

Ett ganska nytt turistland

Jag har tillsammans med min fru Yvonne tillbringat två veckor i sultanatet Oman. Oman ligger längst ner i sydöstra hörnet av arabiska halvön. Det har varit ett angenämt möte med en för oss ny kultur. Denna kultur var ny för oss men för världen är den gammal. Vi har varit i staden Salalah som ligger i Dhofar regionen. Den här delen av arabvärlden är väldigt speciell. Dels har den ett för arabiska halvön speciellt klimat och dels har den en speciell historia. Till dessa båda saker ska jag återkomma senare. Nu tar vi resan från början.
Vi lämnade Stockholm en kylig morgon med minusgrader för att åka till en dagstemperatur på 35 – 40 grader dagtid. Researrangör var Solresor, den enda svenska charterarrangör som hittills (2010) har Oman som resmål.
Resan tog ca 8 timmar inklusive mellanlandning i LarnacaCypern. Vi landade sedan i Salalah i solnedgången. Då hade vi hunnit äta kyckling två gånger ombord på planet. Passagen genom passkontrollen tog tid eftersom turistvisum skulle utfärdas för var och en av oss. Men å andra sidan hade man ju annars bara stått vid bagagebandet och väntat istället.
Sedan var det buss till hotellet. Bussresan till vårt hotell, Crowne Plaza Resort, tog bara ca 15 minuter och incheckningen gick väldigt fort. Rummen på detta femstjärniga hotell är otroligt bra. Mycket fräscht och gott om plats. Varje säng är som en dubbelsäng. Städning, handduksbyte och byte av sängkläder sker varje dag. På rummet finns vattenkokare för den som vill fixa eget kaffe eller te. TV, med ett 30-tal kanaler, finns givetvis på rummet och vill man ha Internetanslutning på rummet så finns det också både trådlöst och kabelanslutet men det kostar extra. Jag ansåg det inte värt 3 OMR (Omanska Rial) vilket motsvarar nästan sextio kronor, för en timme.
Första kvällen gick vi bara en kort tur runt på hotellet och ut i poolområdet samt en liten sväng ner till stranden för att orientera oss. Sedan blev det en god natts sömn i de sköna sängarna. Vi hade ju en del förlorade sovtimmar att ta igen samt att göra oss av med reströttheten.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet