Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 11 Januari 2024 - Santa Cruz

En storstad!

Santa Cruz de la Sierra som är stadens fulla namn räknas som Bolivias största enskilda stad, även om La Paz tillsammans med systerstaden El Alto tillsammans är något större. År 2010 bodde här cirka 1,6 mi,joner människor och förmodligen är det fler nu. Jag har även här hittat ett ganska centralt boende så jag behöver inte traska så mycket. Vilket är bra då jag vid framkomsten till hotellet igår morse kände av en obekant smärta i vänsterfoten. Har ingen aning om hur den uppkommit då jag bara åkt buss till staden och sedan en kortare taxitur. Den smärtan liksom en ryggkänning ger väl med sig om några dagar.

Igår så passade jag på att slinka in på några resebyråer för att kolla priser inför helgens vidarefärd ned till Asuncion i Paraguay. De var dock hutlöst dyra och skulle ha över 400 USD för både flyg och buss. Försökte då boka en buss via ticketsbolivia.com, men det funkade inte heller p.g.a. för dålig WIFI på boendet. Så det slutade med att jag tog mig till fots de tre kilometerna bort till busstationen och löste en biljett på plats. Då blev priset cirka en tiondel av vad resebyråerna ville ha. Normalt sett så brukar de erbjuda samma pris.

Nåja, jag fick se en hel del av staden på detta vis och stannade till i den centralt belägna stadsparken för en behövlig vila. Som de flesta stora torg i städerna så ligger den centralt bredvid den mest betydelsefulla katedralen i byn och namnet på just den här parken (torget) är Plaza 24 de Septiembre. Vacker och väldigt populär med tanke på att det är fullt med folk.

Hit till staden kom jag mest på rekommendation av Bolivianer som tyckte att staden borde upplevas. Så jag bokade in mig på hotellet fram till söndag, då jag tycker mig ha gott om tid. Sedan fick jag inte tag i någon buss förrän måndag, men jag hoppas hotellet förstod att jag stannar en natt till.

Idag hittade jag en tysk restaurang nere på byn och fick mig ett skrovmål. Korv, stekt potatis och en IPA. Tillhörde säkert de dyrare näringslokalerna, men det fick gå. Nu börjar det bli sent därhemma och mörkret har sedan länge lagt sig. Jag hoppas att det inte är alltför kallt i stugorna och önskar er en god natt/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
5 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan