Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Onsdag 28 September 2011 - Stockholm

En kväll på Fotografiska

Dags för singelmiddag. Maken är på sitt håll, och jag väljer en kväll på Fotografiska., där det bl.a. visas tre, i mitt tycke, intressanta fotoutställningar.

1/
"Robert Mapplethorpe (1946-1989) är av många ansedd som en av 1900-talets mest betydelsefulla fotografer. I en omfattande retrospektiv utställning av hans konstnärskap presenterar Fotografiska Mapplethorpe för ytterligare generationer av betraktare och redan frälsta. I samarbete med Robert Mapplethorpe Foundation i New York visas nära 200 verk, varav många aldrig tidigare gått att se i Sverige.

Robert Mapplethorpe har i sina verk hämtat mycket inspiration från antikens och renässansens statyer. Detta förankrade Mapplethorpe i sin egen tid och kultur: New Yorks gayvärld på 1980-talet. Resultatet är ett mycket finlemmat porträtterande, ofta föreställandes nakna muskulösa män, sköra orkidéer och liljor, samt celebriteter såsom Debbie Harry, Peter Gabriel och Grace Jones. Hans bilder är kända för att chockera betraktaren och kommer säkerligen chockera även nya generationer av betraktare." (google)

2/
"Martin Bogren Lowlands
Det var här jag växte upp. När jag var barn längtade jag härifrån. Till något som var större, något som var mer. Byn var begränsande och världen där utanför ett väntande äventyr. Jag har återvänt hit nu. Med kameran som ursäkt – för att söka efter minnen. För att förstå den längtan bort som jag kände under uppväxten.

I Martin Bogrens Lowlands möter vi en bildberättelse som spelar mellan dokumentärt, drömskt och högst personligt. Under flera år återvände Bogren till sin barndomsby i Skåne och i de subjektiva skildringarna möter vi Bogrens minnen, men även de människor som fortfarande lever kvar i byn. Bogrens svartvita bilder framkallar en känsla av att kliva in i en annan värld där tiden tycks ha stått stilla." (google)

3/
"Helen Levitt Urban Lyrics
Helen Levitt är en av vår tids främsta fotografer, en pionjär i den rörelse inom fotografin som kom att kallas ”street photography”. Urban Lyrics är en omfattande retrospektiv utställning över Helen Levitts konstnärskap. Utställningen består av fler än 120 verk varav merparten är vintage-fotografier.

Under 1930-talet börjar Helen Levitt fotografera med en ny slags småbildskamera av märket Leica. Till sin hjälp har hon en vinkelsökare som gör att hon i smyg kan fotografera gatulivet i stadsdelar som Brooklyn och East Harlem i hemstaden New York. Vinkelsökaren fäster hon på sin Leica, den gör det möjligt för Levitt att kolla åt ett håll men fotografera åt ett annat. Förutom fotografier från New York och Mexico samt diabilder tagna i New York mellan 1959 och 1988 rymmer utställningen filmen In the Street samt böcker och tidningar som Helen Levitt varit publicerad i.

Helen Levitts fotografier är ögonblickliga och poetiska betraktelser av ett vardagsliv vi kan känna igen oss i trots att tiden flytt." (google)

Höjdpunkten blir dock kvällens föreställning: "Fotografiska La Danse" i samarbete med Kungliga Svenska Balettskolan. På restaurangens mittgolv dansar några av balettskolans elever fyra danser:
"Ungersk Verbung". "What the flock". " ur Törnrosa". "Indisk pojkdans". Under tiden projekteras bilder på väggen av Gustav Udd: "Solos in the Capital".

"Gustav Udd är nyligen utbildad till professionell yrkesdansare inom Modern/nutida dans vid Kungliga Balettskolan. Hans främsta drivkraft är utmaningen att gestalta, tolka och visualisera den moderna dansen i kombination med andra konstformer. Gustav Udd fotograferar vid sidan av sin dans." (google)

Uppfylld av bilder, musik och dans lämnar jag halva räkmackan och släntrar längs kajen till Slussens T-bana.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan