Stöd Ukraina

Dubaiwifes blogg

Söndag 24 Augusti 2008 - Dubai

Dubai - en kort praktisk förklaring

Dubai är ganska avlångt. I början när jag körde bil så var det lite förvirrande. Det finns få vägnamn och inga nummer på hus och byggnader. De kör med "landmarks" istället. Det innebär att affären ligger nära Burj Dubai.... Varje ny resa är ett äventyr. Det är omöjligt att säga hur lång tid som går åt. Det som tog 10 min i går, kan ta 2 timmar idag. Då har de helt enkelt stängt av en avfart, eller dirigerat om trafiken. U turns är flitigt använt, och jag har blivit en hejare på att smidigt svänga runt vår Ford Explorer. I "Dubai" finns affärscentrum, bank, finans, Trade Center och gamla Dubai ( bur Dubai) med alla souker. I "nya Dubai" som ligger mot Abu Dhabi finns vårt område tillsammans med Dubai Marina, Palm Jumeirah m.m. Sheik Zayed Road sammanbinder delarna och parallellt med denna 6 filiga motorväg finns de mindre Al Wasl Road och Beach Road. Inåt landet finns Al Khail Road och Emirates Road. På dessa går den lite tyngre trafiken, alla lastbilar och transporter till och från hamnen. Lastbilar och tyngre fordon är inte tillåtna på Sheik Zayed Road, utom i undantagsfall. Svenska Kyrkan ligger nere i Dubai, en tur på 6 mil to r. Turen dit går på 6 filiga Sheik Zayed Road, vilket är spännande. Jag har fullt sjå med att hålla koll på mina medbilister... det där med att blinka när man byter fil i 120 knyck är överreklamerat . Blinkar man inte så märks det inte? Jag vet inte om det är "In AlShallah" = Om Gud vill som gäller även där. Sedan har många en förkärlek till att sms;a, gärna i 120 km/h, vid filbyte... Ja, det händer ganska många trafikolyckor i Dubai. Sedan är det nog inte så lätt att köra bakom en gardin heller...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Pandoras ask - Jumeriah Beach
15 år sedan
Möte med polisen
15 år sedan
Nu är det vår!
15 år sedan
Khasab
15 år sedan
long time no see
15 år sedan